Monday 17 May 2010

Keutamaan: Antara Dakwah Atau Peperiksaan..

Salam.. Dua-tiga hari ni aku sibuk dengan study untuk exam hari rabu ni.. dah dua subjek dapat cover. Tinggal tiga lagi. Insya Allah hari ni nak cover tajuk BDT untuk exam rabu ni.

Kehidupan Pejuang



Dalam sibuk-sibuk study ni, aku kurang menumpukan kerja-kerja perjuangan aku. Hari jumaat lepas last works aku buat untuk perjuangan ini. Seharian dari pagi hingga malam, berbincang dengan sahabat-sahabat, berbincang dengan ustaz dan membuat survey tempat untuk satu program diakhir cuti nanti. Selepas itu aku terus menumpukan kerja-kerja study aku.

Namun tah mengapa, hati dan jiwa ini masih meronta-ronta untuk terus berjuang. Seperti satu bisiskan, mengajak aku untuk berfikir dan merancang perancangan untuk perjuangan ini. Berbagai-bagai idea datang, merangsang saraf-saraf yang ada di dalam otakku untuk menganalisa dan mensintaksis setiap ilham itu. Aku di dalam di lema. Adakah ini satu ujian dari Allah untuk menguji tahap istiqamahku atau untuk mengajarku dalam membuat keputusan?

Selalu kita dengar, beberapa peristiwa di mana student di universiti atau di mana-mana yang mengutamakan kerja-kerja dakwah dan mendapat pertolongan semasa menduduki peperiksaan. Peristiwa-peristiwa inilah yang menjadi pegangan kepada sesetengah pejuang. Namun tidak kurang juga ramai pejuang-pejuang yang tersungkur dek kerana gagal dalam peperiksaan.


Keutamaan


Akhirnya aku mendapat satu jawapan, buat pengajaran dalam membuat keputusan. Di mana keutamaan yang menjadi kunci kepada setiap keputusan yang perlu dibuat. Selalu di hadapan lipatan sejarah hidupku, baik aku atau makhluk di sekelilingku, silap dalam membuat keputusan yang kadang-kala menjadi keputusan terakhir dalam sejarah hidup. Keputusan yang kadang-kala menjadi penentu antara hidup atau mati, antara gagal atau berjaya, antara hitam atau putih dan antara derita atau bahagia.

Aku mengetahui dan memahami, kerja-kerja perjuangan ini amat penting dan perlu dijalankan tanpa kompromi sedikit pun. Namun apabila berada di persimpangan antara perjuangan dan peperiksaan, keutamaan aku sekarang ini adalah peperiksaan. Perjuangan tidak akan mati. Mungkin hari ini aku memperlahankan langkah namun ia tidak akan mati malah mungkin akan berlari lagi. Namun peperiksaan akan mati. Jika aku gagal, pelajaranku akan tergendala. Misi dan visi hidupku akan terjejas. Malah kerja-kerja perjuangan di sini akan terhenti apabila aku dibuang dari kolej.

Dan aku yakin, jika itu yang berlaku, ia akan menjadi fitnah kepada kerja-kerja perjuangan ini. Orang akan mula memandang jelek akan kerja-kerja perjuangan. Yang telah dekat dengan kerja-kerja perjuangan akan mula menjauhi, bimbang nasib sama akan terjadi. Yang memerhati akan terus menegatifkan kerja-kerja dan pejuang perjuangan.

Dan akhirnya, aku yang rugi. Malah berdosa besar dalam menjadi punca kepada fitnah terhadap kerja-kerja perjuangan. Aku takut itu. Nauzubillah..

" Ramai pejuang yang akhirnya menjadi fitnah kepada perjuangan "
~ sejarah perjuangan ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...