Sunday, 27 November 2011

Salam Maal Hijrah 1433


Wednesday, 12 October 2011

Khabar Teman-Teman?

Assalam.. Pekabo teman2? Harapnya sihat sejahtera.. Ya Allah lamanya tidak mengemaskini post di blog nih.. Saban hari amat sibuk dengan gerak kerja danmehnah dunia.. huhu..

Pe pun, insya allah, di harap sahabat-sahabat di luar sana terus istiqamah dalam mengerjakan kebaikan dan mencegah kemungkaran.. Insya allah, akan mendapat balasan yang baik di dunia dan akhirat.. Amin..

Saturday, 8 October 2011

ZoOm In: XPDC Gunung Stong 2011




Sunday, 28 August 2011

SELAMAT HARI RAYA EIDIL FITRI 2011


~~ SALAM EIDIL FITRI 
kepada semua yang mengenali ~~

Sunday, 31 July 2011

SALAM RAMADHAN ALMUBARAK 1432/ 2011


SALAM RAMADHAN ALMUBARAK KEPADA SELURUH UMAT ISLAM YANG BERADA DI MANA-MANA SAHAJA..

HAPPY RAMADHAN ALMUBARAK TO ALL MUSLIMS IN THE WORLD..

Saturday, 30 July 2011

The Arrival Series - Part 18 (Dua Muka Demokrasi)

Menuju Kesempurnaan Berpuasa


Assalam.. Pekabo teman-teman? Hari ni Mie nak share sedikit panduan untuk kita menempuh bulan ramadhan yang akan berkunjung tiba tidak lama lagi.. Insya allah sedikit panduan ini dapat membantu kita untuk mencapai kesempurnaan dalam ibadah puasa yang akan kita kerjakan nanti selama sebulan.

Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:
 
  • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t.

  • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria'.

  • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: "Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram."
    (Surah Al-Maidah:42)

  • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.

  • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal.

Friday, 22 July 2011

Wednesday, 20 July 2011

- - Aku Takut Hati Ku Mati - -

Assalam.. Pekabo teman-teman? harapnya sihat sahaja.. Hu dah lama tak berkesempatan dan diberi kekuatan olehNya untuk mengetuk papan kekunci laptop untuk mencoret sedikit nurkilan kat blog nih. Asyik 'copy and paste' je..huhu..

Namun hidup takkan berlalu begitu sahaja. Setiap waktu segalanya dirakam oleh memori dan malaikat di kiri kanan kita. Dan hari-hari ku sentiasa dirakam kemas oleh sang memori, dianalisa oleh sang akal kurniaan ilahi untuk mencari nilai, norma, pengalaman dan pengetahuan untuk dijadikan tauladan dan sempadan dalam hidup.

Bermula dengan suasana kepanasan politik tanah air kini, dengan pelbagai isu yang bukan saja mencabar pemikiran malah setiap tunas-tunas rasa dan emosi. Bermula dengan isu perhimpunan yang diharamkan parti pemerintah, BERSIH yang sehingga kini masih lagi membara hangat membakar semangat perjuangan yang masih tidak selesai. Keegoan dan kesombongan parti pemerintah, kepasakan tekad penganjur dan penyokong, kerakusan dan kekejaman polis, rintihan untuk keadilan mangsa, menyerlahkan kepada fana, apakah intipati dan intisari setiap watak dan pemuka.

Medan media pula bagai babak perang yang tak kesudahan. Di mana yang terus menyerang kekorupan dan kekejaman kuda-kuda yang mengganas tempoh hari, dan di sebelah sana lagi, sedang menunding jari kerana segalanya adalah silap si mangsa yang tidak mengendahkan ancaman dan ugutan si pemangsa, sehinggakan membutakan segala kekejaman yang berbaris menonjolkan diri di hadapan mata. HILANG segala prihatin, kesian, rasa cinta, sayang, simpati. 

Apakah ini tandanya HATI ITU SUDAH MATI?? PINTU HIDAYAH TELAH TERTUTUP?? @ dek keegoan dan lekanya dalam nikmat kesenangan dan kedamaian yang dikurniakan oleh YANG MAHA ESA?

Tidak mampu ku jawab dan ku fikirkan. Masing-masing sedang membutakan mata, memekakkan telinga, membatukan tubuh! Namun aku tidak terasa hairan lagi, jika penderitaan SAUDARA SEAGAMA DI PALESTIN boleh didiamkan, usah kata jika kekejaman itu tertimpa ke atas pihak yang dibenci. BILA MANA DAN SELAMA MANA EMOSI MENJADI PERDANA MENTERI DAN AKAL ADALAH MENTERINYA, takkan  ke mana umat ini~~

Tuesday, 19 July 2011

Wednesday, 13 July 2011

Uslub Dakwah: Elemen Uslub Dakwah

USLUB HIKMAH
 
Uslub hikmah dalam menyampaikan dakwah dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:
  • Hikmah yang berhubung dengan sifat-sifat pendakwah di jalan Allah hendaklah bersifat menurut sifat-sifat Nabi seperti benar, amanah, bijaksana dan tabligh, berlaku adil, tidak lekas marah, sabar dan mempunyai pengetahuan serta pengalaman yang luas. 
  • Hikmah berhubung dengan isi kandungan dakwah. Ia bermakna pendakwah ke jalan Allah hendaklah menyampaikan isi kandungan dakwah itu dari kandungan Al-Quran dan segala penerangan hendaklah menepati kebenaran serta dalil-dalil yang kuat dan tepat yang boleh mengurangkan keraguan. Kata-kata yang digunakan hendaklah sesuai dengan kemampuan pendengar. 
  • Hikmah yang berhubung dengan alat dan strategi dakwah. Segala alat dan strategi yang digunakan betul-betul sesuai dengan tempatnya untuk mencegah berlakunya kerosakan kepada gerakan dakwah itu sendiri.

USLUB NASIHAT YANG BAIK
 
Nasihat yang baik ialah persanan dan ingatan dengan apa yang disukai oleh orang ramai tentang kebaikan dan mereka bersedia menerimanya dan benci kepada kejahatan serta mereka akan menjauhinya. Boleh juga difahami dengan nasihat yang baik ialah nasihat yang masuk ke dalam hati dengan halus dan mendalam, menembusi perasaan dan jiwa dengan lembut, kerana berlemah lembut dalam nasihat itu biasanya boleh memberi petunjuk kepada hati yang sesat dan boleh menjinakkan hati yang liar dan boleh mendatangkan natijah yang lebih baik. 
 
Cara nasihat yang baik bergantung kepada perbandingan di antara iman dan kufur, antara kebaikan dan kejahatan, antara taat dan maksiat, antara halal dan haram. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

“Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan ( Rasul-rasul).” (Ali-‘Imran: 137)


USLUB BERBINCANG DENGAN CARA BAIK
 
Para da’i hendaklah menjalankan dakwahnya dengan mengikuti cara yang lemah-lembut dalam perkataan dan menjauhkan kelakuan yang kasar dan kesat. Gunakanlah sebaik-baik cara berhubung dengan tujuan untuk menjauhkan pendengar-pendengar yang didakwahkan itu dan merasa bahawa pendakwah itu menyerang aqidah yang mereka mempertahankannya. Perancangan cara begini adalah lebih kuat, berpengaruh dan berkesan. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: 

“Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka; dan katakanlah (kepada mereka) : “Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu; dan Tuhan kamu, juga Tuhan kamu, adalah Satu; dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri.” 
(Al-Ankabut: 46) 

Inilah juga firman Allah s.w.t. kepada Nabi Musa a.s. dan saudaranya Harun a.s. ketika mereka diutuskan oleh Allah s.w.t. kepada Firaun yang sombong. Sungguhpun begitu, Allah s.w.t. memerintahkan mereka supaya berlemah-lembut. FirmanNya yang bermaksud:

“Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas dalam kekufurannya. “Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut.” (Taha: 43-44) 

Apabila Allah s.w.t. menyatakan supaya dalam berbincang mestilah dengan cara yang baik, maka para da’i perlulah membuat persiapan terlebih dahulu dan segi hujah, latihan, teknik, berbincang yang terbaik, supaya lahir seorang da’i yang mempunyai karisma yang tinggi dalam berdiskusi.

Kalau tidak adalah lebih baik jika dia tidak memberikan kesanggupan dari awal semasa proses temujanji dilakukan. Kalau ia mempunyai fakta yang lengkap dan cukup jitu, maka ia tidak akan mudah panas baran dan melenting apabila dicemuh atau diserang kerana dia tahu peluru yang ada padanya mencukupi serta mampu menjawab semua hujah musuh atau orang-orang yang diseru kepada Islam.

Pendakwah kadang-kadang mudah naik angin dengan berbagai-bagai soalan kerana tiada persiapan. Dia akan bimbang sekiranya persoalan itu mematikan ideanya untuk berhujah. Boleh jadi ada orang bertanya, jika pendakwah selalu berlembut dan memilih perbincangan dengan cara yang baik maka bilakah masanya akan berlaku keras. Kita menjawab keras boleh berlaku tetapi dalam kadar dan ruang lingkup membalas setara dengan apa yang mereka lakukan.

Kalau dalam peperangan sekalipun Islam tidak cenderung kepada kekasaran tetapi lebih kepada unsur membalas setara dengan apa yang dilakukan. Maka di dalam dakwah sifat ini lebih dituntut kerana peringkat ini ialah peringkat dakwah iaitu seruan dan pemberian maklumat perintah Islam. Manakala, peringkat perang ialah peringkat jihad.

Lagi pula kalau kasar merugikan dan lemah lembut tidak merugikan maka baiklah kita berlaku lembut kerana kita tidak akan cepat kehabisan peluru. Barangkali peluru akan digunakan dengan begitu waspada sekali. Kalau peluru dilepaskan dilepaskan bertubi-tubi dengan begitu kasar sekali boleh jadi kehancuran akan berlaku.

Sedangkan pendakwah tidak lebih dari seorang doktor untuk merawat pesakit supaya ia sembuh bukan bertujuan untuk membunuhnya. Satu hakikat yang sering berlaku ialah musuh lebih mudah hilang pertimbangan dalam menghadapi dakwah samada mereka dari awal-awal lagi menolak apa-apa perbincangan atau mereka lebih mudah cenderung kepada hilang pertimbangan. Contohnya ialah peristiwa pembunuhan anak Nabi Adam a.s. iaitu antara Qabil dan Habil. Qabil sanggup membunuh adik kandungnya sendiri lantaran kerana hilang pertimbangan antara akal dan nafsu.

PENUTUP

Sekiranya segala cara telah dilakukan namun mereka masih menolak dakwah maka para da’ie tidak seharusnya dihantui oleh fikiran bahawa mereka telah gagal melaksanakan amanah mereka. Ini kerana soal hidayah dan penerimaan mad’u terhadap dakwah adalah dalam ruang lingkup kehendak mutlak Allah s.w.t.

Wednesday, 6 July 2011

Uslub Dakwah: Muqaddimah

MUQADDIMAH
 
Uslub dakwah merupakan satu istilah yang tidak pernah lekang dari bibir setiap petugas dakwah. Oleh kerana ia telah menjadi suatu perkara yang biasa disebut, maka ia tidak lagi berhajat kepada penghuraian. Lantaran itu, hampir setiap pendakwah mentafsirkan uslub dakwah menurut kacamata mereka masing-masing, sesuai dengan perkumpulan yang mereka wakili. 
 
Dari situ satu huraian lengkap berhubung dengan uslub dakwah diperlukan bagi menjamin seseorang pendakwah itu tidak menyeleweng dari landasan penafsiran. Ianya mestilah bermula dari Al-Quran yang telah dijamin kebenarannya oleh Allah s.w. t. 

USLUB DAKWAH MENURUT AL-QURAN
  
Di dalam Al-Quran, ayat yang menyebut perkataan uslub sebenarnya tidak ada. Apa yang ada ialah permahaman yang boleh diambil sewaktu Allah s.w.t. berfirman memerintah manusia menyeru ke jalanNya. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Al-Nahl: 125) 
 
Apabila persoalan uslub di dalam ayat di atas diletakkan selepas daripada seruan dakwah, ia menunjukkan bahawa uslub adalah perkara kedua. Perkara paling utama ialah menyeru manusia terlebih dahulu ke jalan Allah, Tuhan yang menciptakan mereka. Kesedaran ini perlu diutamakan terlebih dahulu, barulah berbincang mengenai uslub dakwah. 
 
Apa yang berlaku dalam masyarakat hari ini ialah kecenderungan membincangkan uslub terlebih dahulu. Setelah mereka berselisih dalam persoalan uslub dakwah, bagaimana mereka boleh bersatu dalam menjalankan tugas dakwah. Usaha menentukan uslub siapa yang lebih betul sudah cukup membuang masa seseorang petugas Islam. Sedangkan Tuhan menyuruh mereka memulakan tugas dakwah terlebih dahulu, kemudian dalam mengolah dakwah barulah timbul persoalan. 
 
Sebagaimana yang kita sebutkan sebentar tadi, perkataaan uslub secara jelas tidak disebut dalam Al-Quran, namun begitu perkataan yang hampir sama dengan pengertian uslub telah disebutkan oleh Allah dalam firmanNya yang bermaksud: 

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan.” 
(Al-Ma’idah: 35)
 
Ayat di atas menggesa orang mukmin supaya bertaqwa dan mencari jalan serta cara yang menyampaikan mereka kepada taqwa. Oleh kerana jalan menuju Allah tidak boleh dinamakan uslub, maka kalimah yang dipakai ialah al-wasilah. Dengan ini al-wasilah lebih luas pengertiannya dari uslub sebagaimana ia juga lebih umum dari pengertian uslub. 
 
Dari itu, kesimpulan yang boleh kita buat ialah uslub bermaksud teknik-teknik yang boleh digunakan bagi mencapai sesuatu matlamat. Berdasarkan kefahaman ini ia lebih merujuk kepada pengertian yang agak khusus dan agak tertumpu kepada unsur -unsur kepakaran dalam menjalankan sesuatu tugas. 
 
Jika disatukan pengertian ini dalam konsep gabung jalin antara kalimah uslub dan dakwah, maka ia bermaksud teknik-teknik yang perlu diambil kira dalam proses menyampaikan dakwah dan menyeru manusia kepada jalan Allah atau lebih khusus lagi kepada pengabdian diri kepada Allah, menjauhi taghut, melakukan yang makruf dan mencegah yang mungkar. 

 
Kefahaman Ayat 125 surat Al-Nahl Dari Kacamata Uslub Dakwah
  
Ayat yang disebut sebentar tadi membuat beberapa garis panduan dalam perlaksanaan dakwah iaitu kewajipan menyeru manusia ke jalan Allah. Penyeruan inilah yang dinamakan dakwah. Dalam proses penyeruan ini hendaklah diketahui cara- caranya, supaya dakwah itu boleh sampai kepada mereka. Inilah yang dikatakan kemahiran dan inilah uslubnya.Uslub dakwah yang dibentangkan secara tidak langsung oleh ayat tadi ialah:
 
a)Hikmah
b)Nasihat-nasihat yang baik
c)Bertukar-tukar fikiran dengan cara yang lebih baik

Friday, 1 July 2011

Rahsia Sifat Berdasarkan Kelahiran Bulan Julai



 Assalam..Pekabo teman-teman? Hari ni Mie nak share rahsia sifat-sifat seseorang berdasarkan kelahiran dan kali ini adalah dari bulan JULAI!

  • Sangat seronok didamping 
  • Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki
  • Agak pendiam kecuali diransang
  • Ada harga dan maruah diri
  • Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan
  • Mudah dipujuk dan bercakap lurus
  • Sangat menjaga hati orang lain
  • Sangat peramah
  • Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya
  • Berjiwa sentimental
  • jarang berdendam
  • mudah memaafkan tapi sukar melupakan
  • tidak suka benda remeh-temeh
  • membimbing cara fizikal dan mental
  • sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang
  • layanan yg serupa dgn semua orang
  • tinggi daya simpati
  • pemerhatian yg tajam
  • suka menilai org lain dgn pemerhatian
  • mudah dan rajin belajar
  • suka muhasabah diri
  • suka mengenangkan peristiwa atau kawam lama
  • suka mendiamkan diri
  • suka duduk dirumah
  • suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
  • tak agresif kecuali terpaksa
  • lemah dari segi kesihatan perut
  • mudah gemuk kawal tak kawal diet
  • minta disayangi
  • mudah terluka hati tapi lambat pulih
  • terlalu mengambil berat
  • rajin dalam membuat kerja

Tuesday, 28 June 2011

Rahsia Sifat Berdasarkan Kelahiran Bulan Jun


Assalam..Pekabo teman-teman? Hari ni Mie nak share rahsia sifat-sifat seseorang berdasarkan kelahiran dan kali ini adalah dari bulan JUN!
  • berfikiran jauh & berwawasan 
  • mudah ditawan kerana sikap baik
  • berperangai yang lemah lembut
  • mudah berubah sikap, perangai, idea @ mood
  • idea yang terlalu banyak di kepala
  • bersikap sensitif
  • otaknya aktif (sentiasa berfikir)
  • sukar melakukan sesuatu dengan segera
  • bersikap suka menangguh-nangguh
  • bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik
  • cepat marah &cepat sejuk
  • suka bercakap & berdebat
  • suka buat lawak & bergurau
  • otaknya cerdas berangan-angan
  • mudah berkawan & pandai berkawan
  • orang yang sangat tertib
  • pandai mempamerkan sikap
  • mudah kecil hati
  • mudah kena selsema
  • suka berkemas
  • cepat rasa bosan
  • sikap terlalu memilih & cerewet
  • kurang mempamerkan perasaan
  • lambat nak sembuh apabila terluka hati
  • suka kepada barang yang berjenama
  • mudah menjadi eksekutif
  • kedegilan yang tidak terkawal
  • sesiapa yang memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya.

Wednesday, 15 June 2011

Sunday, 12 June 2011

Rejab: Bulan Allah.


Assalam. Pekabo teman-teman? Alhamdulillah, sekali lagi kita dipanjangkan umur untuk bertemu dengan bulan Rejab, iaitu antara bulan-bulan yang penuh dengan kelebihan dan peristiwa besar dalam dunia Islam. Justeru hari ini Mie nak share beberapa kelebihan yang ada pada bulan Rejab.

1.Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.


2.Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.


3.Rejab bulan Allah, Sya’aban bulan Rasulullah. S.A.W, Ramadhan bulan umat Rasulullah S.A.W.


4.Rejab adalah bulan menabur benih, Sya’aban bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai.


5.Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Sya’aban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.


6.Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Sya’aban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan.


7.Rejab adalah bulan taubat, Sya’aban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.


8.Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya’aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala. 

9.Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan ketika berpuasa, bersedekah pula seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.

10.Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api Neraka. Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti. 

~~Selamat Beramal kawan-kawan~~

Wednesday, 8 June 2011

Sunday, 5 June 2011

Friday, 3 June 2011

ZoOM in: Pulau Bidong Trip 2011

Assalam.. Cuti ni Mie berkesempatan bersama keluarga ke Pulau Bidong di Terengganu. Pulau ni terletak tidak jauh dari daratan. Hanya memakan masa lebih kurang 30 minit untuk sampai dari jeti ke Pulau Redang di Merang. Namun pulau ini bukanlah sebuah pulau peranginan. Hanya sebagai tempat persinggahan nelayan-nelayan untuk berlindung daripada ribut di laut.

Pulau ini juga menyimpan sejarah di mana telah diduduki oleh pelarian Vietnam pada tahun 70-an dahulu. Hari ini, kesan pendudukan tu masih ada dan kadang-kala dilawati oleh bekas pelarian yang pernah tinggal di situ. Pelbagai kisah berkaitan pendudukan pelarian Vietnam masih meniti di bibir-bibir bagi mereka yang biasa dengan tempat ini seperti kisah terserempak dengan hantu mangsa pelarian yang mati di laut dan sebagainya. Namun kisah-kisah itu tidak diketahui sama ada benar atau sekadar rekaan.

Alhamdulillah, sepanjang dua hari berada di sana, ok je semua. Ni sedikit kenangan yang dapat Mie rakam.. Jom, layan... (^_^)























Oklah..sini saje.. (^_^)

Tuesday, 24 May 2011

Kanak-Kanak Sedang Diserang!!!

Kanak-kanak, merupakan generasi yang akan mewarnai dunia di masa hadapan. Semenjak dahulu lagi, kanak-kanak sudah mula diberi perhatian oleh pelbagai pihak. Sejarah telah menceritakan, bagaimana tamadun terawal di dunia, Mesir Purba sejak mula lagi telah melihat potensi yang ada dalam diri kanak-kanak. Kisah Nabi Musa yang diselamatkan oleh permaisuri Firaun ketika itu dan seterusnya dilatih sehingga menjadi seorang menteri dalam kerajaan firaun. Begitu juga dalam sejarah Kerajaan Rom dan China yang melihat pembangunan kanak-kanak sebagai pelaburan untuk masa depan negara.

Senario itu tidak terhenti malah semakin hari pembangunan kanak-kanak semakin diberi perhatian oleh seluruh kerajaan di dunia. Setiap negara melaburkan sebahagian besar ekonomi negara untuk pembinaan kanak-kanak mengikut acuan falsafah negara masing-masing. Namun hari ini, sedar atau tidak, proses pembentukan kanak-kanak bukan sahaja bermula dari tangan ibubapa dan kerajaan, malah sudah merebak ke organisasi yang sedang berusaha untuk menguasai dan membina dunia baru mereka, FREEMASON dan ILLUMINATI!
 

Sedar atau tidak, kanak-kanak hari ini sedang diproses dengan pelbagai agenda dari kedua-dua organisasi syaitan Zionis Dajjal ini. Anda pasti pernah melihat program Tom Tom Bak di saluran ASTRO ceria bukan? Program yang mengumpul kanak-kanak di Malaysia dan diberi peluang untuk berinteraksi di hadapan kaca kamera. Anda sudah tentu akan melihat kanak-kanak juga diberi peluang beraksi di pentas untuk menyanyi, menari persis artis-artis dan selebriti. Dengan gaya lenggok solekan yang tidak lagi mencerminkan seorang kanak-kanak. Malah inilah yang dikatakan BAKAT! 
 

Tidak cukup dengan itu, pelbagai lagi program yang berobjektifkan hiburan mula menyerang kanak-kanak seperti program Bintang Kecil, Kamilah Bintang, Idola Kecil mula tumbuh bak cendawan selepas hujan. Diawal usia lagi, kanak-kanak sudah didendangkan dengan pelbagai hiburan yang jauh dari batasan syariat. Malah ibu bapa seperti dipukau, hanya membiarkan anak-anak mereka terkinja-kinja di pentas, dilihat seluruh pelusuk dunia. Aurat bukan lagi perkara penting. Lebih dahsyat, ibu bapa juga dilihat sama rosaknya dengan memberi sokongan kepada anak-anak masing-masing.


Hakikatnya kanak-kanak sedang diproses dalam acuan yang ditukangkan oleh musuh-musuh islam dengan matlamat SEKS dan HIBURAN MELAMPAU! Kita dapat lihat juga, bagaimana kanak-kanak dilatih semenjak kecil untuk mendekatkan diri dengan seks dan zina. Terbaru iklan promosi TESCO yang bertemakan dua orang kanak-kanak meminati antara satu sama lain setelah kanak-kanak perempuan tersebut tertarik dengan kanak-kanak lelaki. Secara tersiratnya, dapat kita lihat bagaimana musuh-musuh islam menggunakan jarum yang cukup tajam untuk membuang perasaan malu yang ada dalam diri kanak-kanak.

Bukan itu sahaja, kanak-kanak hari ini juga sedang diserang dari segenap sudut melalui makanan dan teknologi permainan terkini. Jika dahulu kanak-kanak tidak akan lekat untuk berada di dalam rumah, namun hari ini boleh dibilang kanak-kanak yang bermain di luar rumah. Kebanyakannya hanya sibuk beraksi di hadapaan permainan video yang hangat di pasaran kini seperti komputer, PS2, PS3, PSP dan sebagainya. Tiada lagi dalam kamus kehidupan mereka untuk berinteraksi dengan rakan-rakan di luar. 

Dan makanan mereka tidak lain adalah makanan segera yang bersepah-sepah hari ini. Sebut sahaja KFC, MacD, Pizza Hut, Starbuck, A&W, kanak-kanak mana yang tidak mengetahuinya. Ditambah dengan kesibukan ibubapa dengan kerjaya masing-masing dan kemudahan penghantaran ke depan pintu rumah, ia menjadi pilihan utama kanak-kanak masa kini. Dan hari ini kita dapat melihat pelbagai masalah yang melibatkan kanak-kanak mula timbul. Terbaru, isu obesiti dan penyakit kronik seperti deabetis, jantung, darah tinggi dan masalah buah pinggang dalam kalangan kanak-kanak semakin meruncing dan mencemaskan.

Semua ini adalah tidak lain adalah untuk melemahkan kanak-kanak khususnya kanak-kanak islam. Ini kerana musuh-musuh islam sedar, kanak-kanak ini akan menentang mereka apabila mereka dewasa jika mereka tidak dididik dengan dakyah-dakyah dan agenda-agenda mereka. Kanak-kanak dilalaikan dengan hiburan dan permainan, ditanam pemikiran untuk bercita-cita dengan dunia, kerjaya dan kekayaan yang langsung hilang pertimbangan akhirat dan agama. Oleh itu, menjadi satu kewajiban kepada semua pihak khususnya ibu bapa, guru dan pihak kerajaan sendiri. 

Wahai muallim-muallim sekelian, bangkitlah kalian untuk menyelamatkan kanak-kanak hari ini. Gunakan segala peluang yang ada untuk menyedarkan dan menyelamatkan mereka dari gelombang kehancuran ini. Kita sudah diberikan peluang oleh Allah, bukan untuk hanya sekadar menikmati hasil gaji dan bonus, namun apa yang paling utama adalah membina jiwa-jiwa kanak-kanak yang cintakan agama, cintakan keamanan dan cintakan kepada Yang Maha Esa.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...