Sunday, 27 November 2011

Salam Maal Hijrah 1433


Wednesday, 12 October 2011

Khabar Teman-Teman?

Assalam.. Pekabo teman2? Harapnya sihat sejahtera.. Ya Allah lamanya tidak mengemaskini post di blog nih.. Saban hari amat sibuk dengan gerak kerja danmehnah dunia.. huhu..

Pe pun, insya allah, di harap sahabat-sahabat di luar sana terus istiqamah dalam mengerjakan kebaikan dan mencegah kemungkaran.. Insya allah, akan mendapat balasan yang baik di dunia dan akhirat.. Amin..

Saturday, 8 October 2011

ZoOm In: XPDC Gunung Stong 2011




Sunday, 28 August 2011

SELAMAT HARI RAYA EIDIL FITRI 2011


~~ SALAM EIDIL FITRI 
kepada semua yang mengenali ~~

Sunday, 31 July 2011

SALAM RAMADHAN ALMUBARAK 1432/ 2011


SALAM RAMADHAN ALMUBARAK KEPADA SELURUH UMAT ISLAM YANG BERADA DI MANA-MANA SAHAJA..

HAPPY RAMADHAN ALMUBARAK TO ALL MUSLIMS IN THE WORLD..

Saturday, 30 July 2011

The Arrival Series - Part 18 (Dua Muka Demokrasi)

video

Menuju Kesempurnaan Berpuasa


Assalam.. Pekabo teman-teman? Hari ni Mie nak share sedikit panduan untuk kita menempuh bulan ramadhan yang akan berkunjung tiba tidak lama lagi.. Insya allah sedikit panduan ini dapat membantu kita untuk mencapai kesempurnaan dalam ibadah puasa yang akan kita kerjakan nanti selama sebulan.

Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:
 
  • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t.

  • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria'.

  • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: "Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram."
    (Surah Al-Maidah:42)

  • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.

  • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal.

Friday, 22 July 2011

Wednesday, 20 July 2011

- - Aku Takut Hati Ku Mati - -

Assalam.. Pekabo teman-teman? harapnya sihat sahaja.. Hu dah lama tak berkesempatan dan diberi kekuatan olehNya untuk mengetuk papan kekunci laptop untuk mencoret sedikit nurkilan kat blog nih. Asyik 'copy and paste' je..huhu..

Namun hidup takkan berlalu begitu sahaja. Setiap waktu segalanya dirakam oleh memori dan malaikat di kiri kanan kita. Dan hari-hari ku sentiasa dirakam kemas oleh sang memori, dianalisa oleh sang akal kurniaan ilahi untuk mencari nilai, norma, pengalaman dan pengetahuan untuk dijadikan tauladan dan sempadan dalam hidup.

Bermula dengan suasana kepanasan politik tanah air kini, dengan pelbagai isu yang bukan saja mencabar pemikiran malah setiap tunas-tunas rasa dan emosi. Bermula dengan isu perhimpunan yang diharamkan parti pemerintah, BERSIH yang sehingga kini masih lagi membara hangat membakar semangat perjuangan yang masih tidak selesai. Keegoan dan kesombongan parti pemerintah, kepasakan tekad penganjur dan penyokong, kerakusan dan kekejaman polis, rintihan untuk keadilan mangsa, menyerlahkan kepada fana, apakah intipati dan intisari setiap watak dan pemuka.

Medan media pula bagai babak perang yang tak kesudahan. Di mana yang terus menyerang kekorupan dan kekejaman kuda-kuda yang mengganas tempoh hari, dan di sebelah sana lagi, sedang menunding jari kerana segalanya adalah silap si mangsa yang tidak mengendahkan ancaman dan ugutan si pemangsa, sehinggakan membutakan segala kekejaman yang berbaris menonjolkan diri di hadapan mata. HILANG segala prihatin, kesian, rasa cinta, sayang, simpati. 

Apakah ini tandanya HATI ITU SUDAH MATI?? PINTU HIDAYAH TELAH TERTUTUP?? @ dek keegoan dan lekanya dalam nikmat kesenangan dan kedamaian yang dikurniakan oleh YANG MAHA ESA?

Tidak mampu ku jawab dan ku fikirkan. Masing-masing sedang membutakan mata, memekakkan telinga, membatukan tubuh! Namun aku tidak terasa hairan lagi, jika penderitaan SAUDARA SEAGAMA DI PALESTIN boleh didiamkan, usah kata jika kekejaman itu tertimpa ke atas pihak yang dibenci. BILA MANA DAN SELAMA MANA EMOSI MENJADI PERDANA MENTERI DAN AKAL ADALAH MENTERINYA, takkan  ke mana umat ini~~

Tuesday, 19 July 2011

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...