Friday 28 May 2010

Fitnah: Menjadi Lumrah Di Akhir Zaman

Fitnah, satu perbuatan yang pada mata aku bermaksud pertuduhan yang direka-reka untuk menjatuhkan seseorang. Sejak bermulanya sejarah Islam, fitnah ke atas Islam dan penganutnya terus dilemparkan, khususnya kepada mereka yang mendokong agama yang benar ini. Bermula di zaman Rasulullah, baginda difitnah sebagai ahli sihir, pengkhianat dan pembelot kerana menyebarkan kalimah Allah di muka bumi ini. Seterusnya di zaman sahabat-sahabat apabila mereka dituduh dan difitnah sebagai gila kuasa. Sehingga kini, fitnah dijadikan sebagai senjata oleh musuh-musuh Islam untuk menggambarkan Islam sebagai agama yang teruk dan menganjurkan keganasan.

Teringat aku kepada satu dokumentari yang bertajuk ' Inside Islam ', yang digarap oleh barat di saluran 555 History di astro. Dokumentari yang menceritakan bagaimana islam mula berkembang hingga kini. Satu usaha yang baik dalam proses memperkenalkan Islam ke seluruh dunia walaupun kebanyakan kenyataan dan ahli penal dalam dokumentari tersebut datang dari nama-nama yang telah banyak menimbulkan kontroversi seperti Aminah Wadud. Namun aku tidak hairan kerana ia terhasil di Amerika Syarikat. Tetapi yang amat menarik perhatianku adalah, di dalam dokumentari tersebut masih terdapat unsur-unsur fitnah terhadap Islam.

Contohnya mereka memaparkan beberapa insiden yang didakwa didalangi oleh pelampau Islam tanpa dinyatakan mengapa ia berlaku. Turut disentuh isu Palestin yang hanya menayangkan peristiwa pengeboman bas di dalam kawasan Israel. Mengapa tidak ditayangkan peristiwa penyembelihan warga-warga Palestin di kem-kem pelarian, pengeboman wilayah Palestin dan yang terbaru di Gaza? Adakah hanya kerana mahu menghormati pihak Israel dan Amerika yang menaja rancangan tersebut melalui agen-agen mereka?

Di Malaysia juga tidak terkecuali. Drama yang sama juga berulang. Kita dapat melihat bagaimana sesuatu perkara dimanipulasi oleh pihak pemerintah dalam mencapai objektif mereka. Media massa seperti TV1, TV2, radio-radio, Utusan Malaysia dan sebagainya menjadi senjata ampuh mereka dalam merealisasikan hasrat pemerintah. Dan mangsanya tidak lain tidak bukan adalah seteru mereka, parti-parti pembangkang dan kepimpinannya.

Contohnya kes fitnah terhadap Tn Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam isu beliau menyatakan ahli UMNO tidak masuk syurga. Riuh satu Malaysia, baik menteri, pemimpin politik, pensyarah universiti dan sebagainya termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan menyatakan beliau bersalah kerana mengeluarkan kenyataan sebegitu. Masing-masing dengan lantang bersuara hanya kerana berkiblatkan laporan yang dikeluarkan oleh akhbar-akhbar arus perdana. Beliau sedikit pun tidak diberi peluang membuat penjelasan, seperti isu-isu sudah yang akhirnya hanya disenyapkan kerana tahu, ia hanya fitnah semata-mata. Mengapa ini terjadi?

Siapakah Nik Abdul Aziz ini?


Seluruh Rakyat Kelantan mengenali beliau sebagai seorang menteri besar yang amat dihormati dan disanjung tinggi. Bukan kerana pangkatnya tetapi kerana pemikiran dan ilmu yang ada padanya. Seorang ustaz di Kelantan yang pernah aku temui pernah berkata beliau menganggap Tuan Guru sebagai anugerah dari Allah kerana perjuangannya dalam menegakkan agama Allah di sana. Perjuangan yang bukan hanya sekadar retorik untuk meraih sokongan tetapi kerana tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan. Bayangkan, dalam usia dan kudrat di hujung usia, beliau masih lagi berjuang. Selain menjalankan urusan pentadbiran di Kota Darul Naim, beliau juga tanpa rasa bermegah dan bongkak, duduk bersama-sama rakyat jelata di pagi Jumaat untuk berkuliah soal agama di Dataran Ilmu di Bandaraya Kota Bharu. Amat senang untuk didekati, berjabat tangan dan berbincang sama ada di rumah beliau sendiri atau pejabat.

Namun mengapa beliau dilayan sebegini rupa, difitnah, didiskriminasi walaupun bergelar seorang Menteri Besar? Hanya satu sebab, beliau hanya berpegang kepada yang benar dan menolak kepada yang menyimpang dari Islam. Bukan kerana susuk tubuhnya, tetapi kerana pemikiranya yang tajam dan kritis dalam menganalisis setiap apa yang berlaku dan yang dilakukan oleh pihak pemerintah.

Aku terfikir, bagaimanakah penfitnah-penfitnah yang kini bertepuk tangan di dunia, akan diseksa diakhirat kelak. Semoga mereka mendapat petunjuk sebelum malaikat maut datang menjemput. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...