Thursday 13 May 2010

My Mother's Life..








Salam.. Siapakah lady ini? She is my mother.. hihi.. Pagi tadi dok menung jap sebelum ke kelas, teringat lak kat mak, tak pernah cite sal mak dalam blog aku ni. So ari ni aku nak perkenalkan mak aku yang best ni.. (^_^)

Nama mak aku ni Esah binti Musa. Di lahirkan pada 30 jun 1962, di Kuala Terengganu, Terengganu. Sejak umur 6 tahun, mak aku telah menjadi anak yatim setelah datuk aku meninggal kerana sakit dalam perut. Semenjak itu nenek aku je sorang-sorang yang membesarkan mak aku dan adik-beradik yang lain. Kerja kampung cam tanam sayur, padi, bela lembu, ambil upah membuat kuih, ayam tikar mengkuang dan sebagainya. Sedih mendengar, namun tu la pengorbanan nenek aku.


Nenek aku.. Endong Bt Jusoh..

Semenjak kecil mak aku hidup dalam kesusahan. Mak selalu cerita, setiap hari ke sekolah hanya berbekalkan ubi kayu rebus dan duit 5 sen. Huhu.. Teruk mana pun manusia zaman sekarang, aku rasa xde dah yang bawa ubi kayu rebus sebagai bekal ke sekolah. Sekolah rendah pertama mak adalah Sekolah Kebangsaan Tok Jiring. Lepas tu masuk Sekolah Menengah Agama Tok Jiring. Mak selalu juga cerita masa sekolah dulu, karangan BM dia selalu menjadi karangan contoh. Kira ok jugak la. Aku lak selalu jadi karangan contoh terburuk. Hahaha


Lepas habis STPM, mak aku masuk ke UKM dalam bidang syariah. Lepas tu sambung buat diploma pendidikan kat maktab perguruan islam Bangi. Time ni ler mak aku jumpa ayah aku. Masa tu ayah aku kat maktab perguruan Lembah Pantai. Dalam umur 25 mak aku kahwin. Ayah aku lak umur 23 tahun. Kira beza dalam tiga tahun la.. Dorang kahwin dalam tahun 1988. Lepas setahun, aku pun lahir la..

Mak aku mula-mula posting kat sekolah menengah Badrul Alam Shah, Selangor. Lepas tu tukar lak ke Sekolah menengah kebangsaan Kemasik, Kemaman. Dalam lima tahun kat situ, mak aku tukar lak ke sekolah menengah kebangsaan Bukit Guntong, Kuala Terengganu. Lepas tu tukar lak sampai sekarang, mak aku mengajar di sekolah menengah kebangsaan Bukit Tunggal.

Tu lah sedikit sebanyak sejarah mak aku. Dah 21 tahun mak aku jadi mak aku. Sedikit sebanyak, aku mengenali dirinya. Mak aku ni seorang yang ok je.. Sorang yang simple, penyabar, rajin, penyayang, jujur, berprinsip dan banyak lagi la. Mak aku juga seorang yang agak spotting woo.. teringat aku masa mak aku tahu aku berkenalan dengan my 'Si Dia', dia xdela marah-marah aku. Tapi cakap baik-baik dengan aku. Lepas tu ada jugak mak aku pergi rumah my 'Si Dia' masa mak dia melahirkan adik dia yang baru, Ayuni.. Dalam masa yang sama nak kenal Si Dia. Syukur sangat-sangat mak cam berkenan je.. hehe.. Sampai sekarang, mak selalu tanya perkembangan aku dengan Si Dia. Selalu dia pesan untuk menjaga dari perkara-perkara yang tidak elok antara aku dan Si Dia.


My Si Dia.. Tak boleh tunjuk lagi.. Sebab xde hak lagi.. Reti? (^_^)

Mak aku juga seorang yang tegas dengan prinsip dia. Prinsip yang benar tetap benar. Dia sanggup buat sendiri jika orang lain tak nak buat atau tak nak teman. Walaupun kadang-kadang risikonya agak besar, namun dia tidak goyah. Hanya pada Nya dia berserah. Alhamdulillah, sehingga hari ni, dia masih selamat dan terus dengan hidupnya. Mak aku selalu cakap, " Biar la orang nak cakap pe, biarlah orang tak nak dengar, jangan kita terikut-ikut dengan sikap atau tindakan orang lain yang merugikan sendiri".

Bagi aku juga, mak aku ni sorang yang sangat penyabar. Kalau nak banding dengan aku ni, jauh la. Mungkin bab ni aku terikut dari ayah aku. Selalu, walaupun bukan silap dia, bukan selari dengan kehendak dia, namun dia mengalah. Kadang-kadang mak selalu juga mengeluh, namun tetap dengan sikap penyabar itu. Kagum aku.

Sekarang ni mak mengidap penyakit darah tinggi dan kencing manis. Walaupun tak la teruk namun cukup membimbangkan aku. Dia selalu penat, letih dan sakit. Tambah lak sakit angin dalam badan dia. Tak boleh lambat makan. Selalu, bila aku pulang ke rumah, akan menjadi tukang urut untuk mak. hehe

Aku sayang mak aku. Harapan aku, mak akan terus bahagia dan happy di samping family. Banyak sudah susah yang mak lalui dulu. Azam aku untuk berbakti pada mak kini dan selamanya. Nak bahagiakan mak. Aku sayang mak aku. (^_^)

4 comments:

inn :) lady gagaH said...

oh,, 2 ke gewe nye???
heehhe... i thought solehah...
lps bece baru tau...
uhuk...

fahmi89 said...

solehah?

Anonymous said...

salam paming...hahaha
sedeh plop aku bce..
jd bertambah2 r rindu aku k mok..
weh paming..
jom kupol duit beli alat senam kat mok..
mok ade kabo nk..
aku ade gop duit nk beli..
ngehh2~~~~

fahmi89 said...

wsalam..bakpe nk sedehny..relek suda..
em? mung ingt muroh ke?
klu xde rm2000 keatas jgn mmpi la..
mu blh la duit byk..
ni ak ni, cukup2 mkn je..
klu dah kje nt blh la..
hehehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...