Saturday 31 July 2010

Aku Mengagumi Lelaki Bermisai Kontot Itu..


Salam.. Teman-teman shat? Mie pun sihat juge.. Hari ini Mie nak share salah seorang insan yang Mie kagumi, Adolf Hitler. Anda tentu sudah mengenali nama ini, seorang pemimpin agung yang memimpin Jerman menjadi salah satu negara yang hancur sebelumnya selepas perang dunia pertama menjadi negara pertama di dunia yang berjaya menawan seluruh benua eropah kecuali negara England.

Namun hari ini semuanya menjadi sejarah setelah perang dunia kedua tamat dan beliau rebah menyembah bumi bersama-sama negaranya. Hari ini namanya diburuk-burukkan dengan begitu dahsyat. Bagi teman-teman yang mempunyai astro di rumah, sudah pasti akan dapat melihat agenda pemburukan yang dahsyat di channel history dan discovery. Berbagai-bagai rencana dan dokumentasi disiarkan seperti 'Lost Film In Would War 2' dan sebagainya. Malah tentera jerman juga digambarkan dengan sifat ganas, tidak berperikemanusiaan dan lemah. Hakikat bahawa eropah yang pernah ditawan oleh jerman ditenggelamkan oleh cerita kehebatan pakatan berikat British-Amerika-Rusia mengalahkan sebuah negara terkuat dimasa itu.

Namun mengapa Mie mengagumi beliau? Malah beliau amat terkenal dengan peristiwa pembunuhan ramai-rami paling terkenal, Holocoust? Tambah lagi beliau sudah kalah dalam perang dunia itu?

Yup, semua itu tidak disangkal lagi. Namun bagi Mie, beliau merupakan seorang yang cukup genius dalam membuat perancangan. Siapa sangka, dengan jerman ketika itu terikat dengan perjanjian berat sebelah dengan negara-negara eropah lain, dapat membina kekuatan tentera yang cukup besar dan kuat malah mempunyai teknologi termaju pada waktu itu. Setelah kekuatan dapat dibina, beliau merancang untuk menggunakan kekuatan dengan semaksimum mungkin dan mengkoordinat dengan betul serta strategik. Bukan dengan serangan membuta tuli dan semborono walaupun kekuatan yang ada amat kuat.


Panzer, kereta kebal jerman terbaik selepas Tiger, menjadi mimpi ngeri kepada kereta kebal lain sezamannya.

Selain itu, Mie juga amat kagum dengan beliau yang bercita-cita besar dan optimis dalam membuat perancangan. Ciri-ciri ini amat penting kepada seorang pemimpin untuk membawa kemajuan terhadap kumpulan atau organisasi yang diketuai. Setiap pemimpin hendaklah sentiasa selangkah ke hadapan dan berpandangan jauh dalam apa jua keputusan dan tindakan. Walaupun ramai yang tidak senang dengan sifat sebegini. Contohnya Tun Dr Mahadhir sewaktu beliau memerintah dahulu. Kadang-kadang dalam tindakannya dilihat mengarut 10 tahun dahulu, namun hari ini kita dapat melihat hasilnya yang dapat memberi manfaat kepada negara.

Mungkin Mie mengaguminya kerana hari ini Mie juga terlibat dalam pengurusan organisasi. Mie juga terlibat dalam membuat perancangan untuk meningkatkan kekuatan dan keupayaan organisasi. Walaupun tidaklah serumit pengurusan badan-badan besar lain namun konsep dan prinsip sedikit sebanyak dapat diaplikasikan. Teman-teman juga boleh mendapatkan cerita yang jarang kita dengar mengenai Adolf Hitler di blog ni, http://selamanyanamakuima.blogspot.com/2010/07/adolf-hitler-sudut-kisah-yang-jarang.html.

Walaupun beliau gagal untuk memenangi perang tersebut, namun tidak dapat dinafikan beliau merupakan seorang genius dalam membuat perancangan. Antara faktor yang menyebabkan kegagalan perancangannya adalah akibat sabotaj dari pegawai-pegawai dan kakitangannya sendiri. Boleh dikatakan beliau jatuh disebabkan khianat dan taktik kotor musuhnya.

Oklah, setakat itu sahaja. Teman-teman boleh mencari sendiri cerita berkenaan beliau di sesawang internet atau buku-buku di pasaran. Sekian, salam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...