Sunday 25 July 2010

Trip To Pulau Langkawi..

Salam... Pekabo teman-teman? Mie baru je pulang dari bercuti kat Pulau Langkawi dengan kawan-kawan.. Memang syok tol dapat pergi sana. Boleh dikatakan ni percutian 'My All First' tau.. Tahu tak my first pe? hihi

Pertama first time naik kapal terbang.. Walaupun air asia je, tapi kapal terbang juga.. Pastu pulak, first time nak kapal terbang malam.. Flight ke KL petang dalam jam 3 petang dan flight ke Langkawi jam 9.15 malam. Seronok jugak la naik kapal terbang ni. Maklum lah first time.. Rasa teruja sangat.. hihi

Ni my first meal kat Langkawi. Nasi goreng pataya dan air teh tarik. Kedai ni kat tepi pantai. Tapi sebab dah malam, letih lak tu, so kitorng just makan-makan dan balik je terus ke homestay rehat-rehat. Esoknya baru sambung jalan..hihi..

Homestay ni kepunyaan sepasang pakcik dan makcik tua. Tapi anak-anaknya ada lagi dalam dua tiga orang. Oklah jugak cuma bilik air je masalah sket. Yelah, kami lelaki sembilan orang, share satu bilik air.. Penat-penat..

Hari pertama di Pulau Langkawi. Lepas makan pagi, kami ke pantai untuk aktiviti pertama, naik bot keliling pulau beb.. Hihi .. Pantai kat sini memang best. Bersih je. Pastu pulak, kat sini banyak pulau-pulau. Teringat Mie dalam satu cerita Thailand. Dalam cerita tu, dorang ke satu pantai yang lebih kurang camni la.. Cantik tol.. Mie rasa kawasan utara semenanjung ni memang best pantai-pantainya.

Hah... Abang hensem posing tu..hihi.. Sekarang ni Mie atas bot. Round-round keliling pulau.. Mula-mula laluan paya bakau dulu. Airnya jernih abis beb.. Macam kaca je. Sedap-sedap dok posing, ada monyet pulak datang naik bot. Rupanya dalam trip ni ada tempat memang monyet tunggu untuk diberi makanan. Tapi takde rezeki la ari tu, kami tak bawak makanan..huhu.. Sowilah abang monyet..

Dalam pakej ni jugak, kami diberi peluang untuk aktiviti 'eagle feeding'. Memang seronok tengok burung-burung helang ni menyambar makanan. Dah la banyak ekor, berjenis-jenis pulak tu. Abang driver bot ni cakap, helang ni bukan spesis jinak la. So kalau letak makanan ats bot pun dorang buat dek je.. Hampeh to burung ni.. ;-P

Dalam laluan ni jugak, ada tempat parking untuk bot-bot layar. Boleh dikatakan semuanya dari eropah seperti Jerman, England, Portugal dan sebagainya. Dari Argentina pun ada. Parking pulak bukan sehari dua, dua tahun pun ada. Dorang datang dengan kapal layar ni, lepas penat jalan-jalan kat sini, balik negara masing-masing dengan kapal terbang pulak. Macam-macam manusia ni..hehe

Kami sempat singgah ke satu jeti dan tempat penternakan ikan. Tapi ikan-ikan kat sini bukan untuk dikomersilkan, tapi untuk tujuan pendidikan dan kajian. Memang banyak ikan kat sini. Yang paling best ikan sumpit dan ikan pari. Ikan sumpit ni berkebolehan menyumpit air dari mulutnya untuk mendapatkan makanan. Memang lawak la ikan ni. Ikan pari ni pulak memang jinak habis. Dia suka bersalam dengan orang. Lembut je rasa ikan pari ni.. Siap ada nama lagi.. Husin, Fatimah.. hahaha

Kami jugak sempat melawat gua kelawar. Memang banyak kelawar kat dalam gua ni. Bau amonia pun kuat. Mie pun tak duduk lama dalam gua ni. Takut dapat jangkitan paru-paru lak..huhu tak nak.. Yang tersengih tu bukan mak kelawar tapi anak saudara kawan Mie..hihi.. Bayaran untuk trip bot ni Rm300 untuk dua jam. Dalam trip Mie ni, dalam RM15 sorang je. Ok dah dengan pengalaman yang cukup best..hihi

Lepas tu kami ke Underwater World lak. Kat sini banyak haiwan-haiwan yang hidup di dalam air seperti penguin, ikan-ikan dari dalam laut, ikan sungai dan sebagainya. Singa laut pun ada tau. Burung-burung pun ada tapi tak banyak la.. Cuba korang cari kodok dalam gambar kat atas ni, jumpe tak..hihi.. Kat sini tiketnya RM30. Tapi sebab kami student dapatlah diskaun jadi RM22. Hehe

Lepas dah puas pusing-pusing kat Underwater World, kitorang bergelak pulak ke Langkawi Cable Car. Tapi sebab cuaca yang tidak mengizinkan, kami terpaksa tunda keesokan harinya. Namun Kejinakan rusa-rusa kat taman cable car ni sedikit sebanyak menceriakan kami. Siap bagi makan beb..hihi..

Malamnya kami ke dataran helang. Pe lagi, terbang la Mie..hehe.. Memang besar la helang ni.. Kalau la hidup dah jadi cam naga je..hehe

Esoknya kami ke cable car lagi dan hari ni memang cuaca sporting beb..hihi.. Teruja sangat sebab first time ni.. Cable car ni ada dua station.. Kat atas ni pulak ada jambatan pejalan kaki antara dua bukit. Walking bright tak silap namanya. Memang cun giler pemandangan atas ni.. Mat and minah kamera nikon, canon yang beribu-ribu ringgit tu ramai tol dok ambil posing.

Lepas pusing-pusing kat atas tu, kami turun untuk ke pekan kuah dan ke jeti untuk balik dengan menaiki feri..

Feri ni turun kat Kuala Perlis. So ni first time Mie menjejakkan kaki di negeri paling utara tanah air, Perlis..hihi.. Lepas tu kami pulang ke Kota Bharu dengan menaiki bas.. Sampai depan pintu kampus Mie dalam jam 5.00 pagi.. Penat tol rasanya..

Begitulah trip kami ke Pulau Langkawi kali ini. Banyak pengalaman dan kenangan yang Mie dapat dalam trip kali ini. Jauh perjalanan, luas pemandangan. Lain padang, lain belalangnya. Harapnya dapat lagi buat trip untuk tambah lagi pengalaman yang ada. Okalah, nak habiskan coklat dari Langkawi dulu.. Nanti cair lak.. Salam (^_^)