Saturday 3 July 2010

1Malaysia Vs Komunis!

Salam.. sejak semalam Mie agak sibuk dengan program persatuan Mie. Weekend ni Mie ada program 'Muslim Super' iaitu program penghayatan solat untuk pelajar ambilan baru di kampus Mie. Saat Mie menulis ni pun, program masih berlangsung namun Mie curi-curi masa untuk meng'up date' blog Mie ni.

Dalam banyak-banyak slot, ada seorang ustaz ni menceritakan bagaimana pengalaman beliau dalam satu lawatan islamik ke Beijing, China tidak lama dahulu. Lawatan tersebut dianjurkan oleh sebuah masjid di kampungnya dan dianggotai seramai 41 orang ahli khairiah dan jemaah masjid. Sebelum bertolak, mereka telah berjanji dan berbaiah untuk melakukan solat berjemaah lima waktu sehari sepanjang lawatan tersebut.

Mereka bertolak dari Kota Bharu dan akan bertukar transit di lapangan terbang tambang murah berhampiran KLIA. Ketika tiba di lapangan terbang tersebut, rombongan terbabit bercadang untuk solat jama' dan sama-sama ke surau. Apabila tiba di surau, mereka dapati surau sudah penuh dan masih ramai yang sedang beratur untuk solat di dalamnya. Memandangkan masa yang agak singkat, mereka bercadang untuk solat di satu lorong di deretan kedai yang masih belum dibuka.

Namun apa yang mendukacitakan, sebai sahaja takbir diangkat, seorang polis berbangsa melayu datang untuk menghalau mereka dari mengerjakan solat di situ. Mereka dimaki hamun dan dicaci di hadapan pengunjung-pengunjung lain. Namun mereka meneruskan solat hingga akhirnya. Sebaik sahaja memberi salam sesudah mengerjakan solat tersebut, mereka sekali lagi lagi dimarahi oleh seorang lagi polis yang lebih tinggi pangkatnya. Dia mempertikaikan tindakan rombongan tersebut untuk solat di situ sedangkan terdapat surau yang telah disediakan. Pihak rombongan cuba memberikan penjelasan namun mereka terus dimarahi dan dicaci. Untuk mengelakkan perkara tidak diingini berlaku, mereka terpaksa mengalah dan beredar dari situ.

Lawatan berjalan dengan baik di Beijing dengan layanan yang baik dari penduduk muslim di sana. Semasa hendak pulang ke Malaysia, mereka bercadang untuk solat jama' di lapangan terbang kerana mereka tidak dapat tiba di Malaysia untuk solat asar kerana akan tiba pada waktu isyak. Mereka cuba untuk mendapatkan tempat solat namun di lapangan negara komunis itu, tidak ada tempat solat atau surau di sana.

Namun begitu, apa yang berlaku di Malaysia tidak berlaku di sana. Setelah berunding dengan pegawai lapangan terbang di sana, mereka memberi izin untuk solat di satu kawasan lapang di dalam lapangan terbang tersebut. Malah mereka di awasi oleh polis lapangan terbang agar tidak ada pengunjung lain yang melintas tempat mereka solat. Para pengunjung yang bukan islam pula ramai yang merakam peristiwa tersebut dan sesudah ahli rombongan solat, pengunjung lain bertepuk tangan seolah-olah ia adalah satu persembahan.

Begitulah sedikit sebanyak yang dapat Mie ingat dan tatap kat blog ni. Takde apa-apa motif . Mie bukan penyokong komunis. Cuma untuk membuka mata semua pihak bagaimana layanan konsep 1Malaysia terhadap satu umat yang menganut agama rasmi negara sendiri. Adakah itu yang dinamakan menjaga keharmonian dan kestabilan negara sehingga agama diperlaku sebegitu rupa? Mie tidak menyalahkan mereka yang melaksanakan peraturan itu. Tidak juga mempersalahkan pemimpin negara yang menggadai agama, bangsa dan tanah air sendiri. Tapi Mie cukup marah kepada pengundi-pengundi dan penyokong pemimpin-pemimpin yang gila tu. Kenapa? Lu pikir ler sendiri..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...