Saturday 17 July 2010

Harga Barang Naik Lagi!

Salam.. Sehari dua ini rakyat dikejutkan dengan pengumuman tergempar Perdana Menteri Malaysia mengenai kenaikan harga barangan iaitu petrol, diesel, gula dan gas memasak. Harga gula diselaraskan sebanyak 25 sen sekilogram, diikuti minyak petrol RON 95 dan diesel masing-masing dikurangkan sebanyak 5.0 sen seliter, serta gas petroleum cecair (LPG) dikurangkan sebanyak 10 sen sekilogram.

Mie mendapat maklumat ini setelah berkunjung ke sebuah kedai makanan tempat biasa Mie dan kawan-kawan membeli nasi. Sebab kat kedai ni murah je. Nasi lauk ayam RM2.00 dan air bergas RM0.50. Jadi kalau makan nasi dua kali sehari baru RM5.00. Biasalah langkah penjimatan. Hehehe. Selepas pulang ke rumah, terus buka lap top surf internet tengok berita kat malaysiakini. Terpampang tajuk 'Barang naik: 5 dalam 1'.

Tergelak Mie, satu lagi hadiah yang best punya dari pemerintah Malaysia untuk rakyatnya. Esoknya Mie tengok paper. Aik, takde pun berita harga barang naik? Yang ada hanya bertajuk 'penyelarasan harga'. Rupa-rupanya kerajaan dah 'sound' kat editor-editor media perdana untuk tidak menulis tajuk kenaikan harga barangan kerana takut akan mendapat tentangan daripada rakyat. Hahahaha... Sekali lagi Mie gelak sakan.

Bila baca pulak ulasan daripada menteri-menteri, macam nak pecah perut Mie gelak. Semuanya sedaya upaya cuba berhujah untuk menghalalkan kenaikan harga barangan ini. Sehinggakan ada yang menyatakan kenaikan ini tidak akan membebankan rakyat, pengusaha kecil dan sederhana dan yang paling lawak menghalang penjual untuk menaikkan harga barangan. Apa punya pening la menteri-menteri negara hari ni. Budak nak ambil PMR pun tahu, kalau kos dah meningkat, mestilah harga perlu dinaikkan.

Itulah bila yang fasik, yang jahil, yang pening, yang rasuah, yang korupsi, yang gila dunia menjadi pemimpin. Menjadi pemimpin dengan menabur janji-janji duniawi. Menfitnah dan menuduh alim ulama sesat, jumud dan tidak layak untuk menjadi pemimpin. Meletakkan agama hanya pada majlis-majlis dan adat tertentu yang dirasakan sesuai. Bukan menuduh, namun hakikat dimana kita dapat melihat negara tercinta ini ditadbir hari ini oleh pemimpin-pemimpin berwatak ciri-ciri di atas. Banyak masalah tidak diselesaikan dengan bijak, isu-isu dimanipulasi dan sentiasa berpihak kepada pihak kerajaan, pihak pembangkang seolah-olah bukan warganegara layanannya dan sehingga saat ini, dasar dan prinsip penjajah masih diamalkan. hebat bukan?

Masyarakat haruslah sedar dan bangkit dari mimpi lena yang sedang membuai. Negara perlu diselamatkan dari pemimpin-pemimpin seperti ini. Jangan sampai nasi sudah menjadi bubur, baru nak bertindak. Fikirlah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...