Thursday 15 July 2010

Perkhemahan Pengakap Manik Kayu 1


Salam.. Mie baru balik dari perkhemahan pengakap untuk kursus manik kayu 1 di Taman Negara Kelantan, Kuala Koh. Selama empat hari satu malam Mie bersama 50 perserta yang lain berkhemah di sana. Cukup best tapi penat daa... Namun banyak ilmu dan perkara yang dapat Mie pelajari dan ambil semasa perkhemahan ini.

Mie bertolak pada hari isnin iaitu 12 Julai 2010. Best jugak la dapat lari dari belajar.. Hehehe.. Perjalanan mengambil masa lebih kurang enam jam dari kampus Mie dengan menaiki bas. Empat jajahan Mie jejak tau.. Kota Bharu, Machang, Kuala Krai dan Gua Musang. Dalam perjalanan tu, banyak la jugak perkara menarik dan juga yang kureng sket menariknya dapat Mie layan.. Dari kawasan bandaraya yang sibuk kat KB ni, masuk pulak pekan-pekan kecil, hinggalah ke kawasan ladang sawit yang sunyi je..

Dah nama tempat ni taman negara, mestilah dalam hutan kan? Suasana tempat ni memang tenang je.. Kiri, kanan, belakang, depan, semuanya hutan hujan tropika yang menghasilkan berbagai-bagai jenis pokok dan tumbuhan. Kat sini jugak adalah tempat untuk hidupan liar hidup bebas. Ada kijang, rusa, gajah, tapir.. Harimau pun ada beb.. Tapi semua dorang malu nak jumpa Mie.. So, tak dapat la nak jumpa..hihi

Semasa perkhemahan ni, banyak la yang Mie pelajari.. Dari sesi sejarah adat istiadat pengakap, hinggalah kepada cara-cara membuat ikatan dan simpulan untuk membuat gajet. Cuaca kat sini takde la panas terik tapi suhunya memang tinggi. Memang bermandikan peluh la Mie. Dah macam mandian spa rasanya. Sampai hari terakhir, banyak pulak lebah tanah datang menjilat peluh-peluh semua peserta. Hehehe

Secara keseluruhannya perkhemahan ni memang best cuma agak kurang dari segi pengisian agama. Mungkin disebabkan program ini adalah program bukan berobjektifkan aspek agama dan kerohanian. Sedar atau tidak, inilah hasil ideologi sekularisme yang sedang menjadi tunjang kepada negara kita hari ini.

Oklah, Mie nak rehat lak. Penat lagi ni.. Salam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...