Tuesday 12 October 2010

Bukan Senang Nak Bagi Orang Faham...

Salam.. Alhamdulillah hari ni Mie selamat dah exam satu paper.. Exam seni ni memang advancure la bg budak-budak math ni..huhu.. Tapi hari ni bukan tu yang Mie nak cite. Cite exam ni xbest la.. Nak cite pe yang selalu Mie lalui dan hari ni rasa nak cite lak dalam blog ni..hihi

Walaupun nama Mie ni Fahmi (kefahamanku), tapi memang susah la nak buat orang faham pe yang Mie rasa, fikir, cakap dan pe-pe jela yang Mie cuba nak sampaikan. Tah kenapa daa.. Selalu camtu.. huhu agak mengecewakan dan kadang-kadang buat Mie rasa down je.. Mie cuba berfikir positif, mungkin sebab dari diri Mie sendiri jugak. Mungkin cara percakapan mi, cara Mie persembahkan sesuatu, atau cara mi berkomunikasi yang tak betul. So, Mie kene baiki la untuk improve diri Mie..kn?

Pe pun, Mie memang susah untuk cakap pe-pe sal orang yang buat Mie terasa dengan dia. Lebih-lebih lagi kalau sesuatu perkara tu kalau Mie cakap kat orang tu, akan buat orang tu sakit hati ke, jadi down ke, pe pe yang negatif lah. Lebih-lebih lagi dengan orang sekeliling Mie dan jugak orang yang Mie sayang. Kadang-kadang tu rasa je nak cakap tapi bila fikir 2 saat, terus jadi pendam je.. Biar Mie jela yang tahu..

Tapi tu lah, sakit tol rasa bila kita pendam perasaan kita. Nak tak nak, kene lah pujuk diri sendiri. Dan yang paling penting senyum sokmo dan terus buat happy. Time ni la baru rasa, pe itu perasaan. Sebab rasa sangat.. Nak-nak bila lonely.. Fuh, memang power.. Kesakitan tu, cukup menggiler..hehe..

Sebab tulah, kene selalu dengan yang Maha Esa.. Bila time-time gini, kene kuat. So sape lagi yang boleh bagi kekuatan selain Dia? Doa, zikir, tenangkan diri, perlu dijadikan amalan dan pendinding dalam hidup ni. Tak kira time happy ke, sakit ke, ada masalah ke, setiap masa kene dekat dengan Nya..

Berbalik kepada topik kita hari ni. Orang selalu cakap, kita kene faham keadaan dan situasi orang. Kene tahu masalah yang timbul yang memungkinkan sesuatu tidak berjalan seperti yang dijangka. Tapi camne kalau orang dah cuba nak faham, tapi masalah tetap timbul? Menyebabkan orang mula rasa 'fed up' dan rasa nak baling selipar jepun je kat dia? Situasi camni memang selalu terjadi. Lebih-lebih lagi bila masalah yang sama berulang-ulang. Tu lah yang sedang Mie hadapi sekarang ni dengan beberapa orang sahabat dalam perjuangan. Tah camne nak cakap lagi..huhu..

Ingat dia je ke dalam dunia ni yang ada kerja, ada komitmen lain, ada masalah? Orang lain tak penat ke? Orang lain pun sama jugak la bro.. Tapi semua tu lah yang dibuatnya alasan. Bila dikurangkan beban pun, dua kali lima jugak, tetap tak jalan. Siapa-siapa kat luar tu, yang ada cara untuk Mie hadapi makhluk spesis camni, boleh la cakap kat ruangan komen kat post ni, ok?

Klah, nak sambung kerja lagi ni..Wassalam.. (^_^)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...