Thursday 17 June 2010

IQ + EQ + SQ



" Semangat je berkobar-kobar, cakap berdegar-degar tapi tak otak xde, xguna! baik tak payah jadi pemimpin!"


Terkedu hadirin yang hadir dalam satu sesi ceramah yang aku hadiri baru-baru ni. Pedas tol ayat si penceramah tu. Cam tercucuk batang besi kat kepala. hihi.. Tapi bagi aku, memang betul apa yang diutarakan oleh penceramah tersebut. Kepimpinan bukan sekadar setakat semangat, cakap tetapi yang lebih besar bagaimana untuk mensebatikan diri dan beramal dengan nilai kepimpinan.


Pemimpin merupakan elemen yang penting dalam memacu sesuatu organisasi dengan lebih berkesan dan kuat. Mana mungkin suatu organisasi dapat bergerak dengan baik dan berkembang dengan pesat sekiranya memiliki pemimpin yang lemah. Teringat aku pada cerita naruto, pasal dia nak jadi hokage.


Sejak dari kecil dia amat bersemangat untuk menjadi seorang hokage dan sentiasa bercakap besar ( sape-sape yang follow cite anime ni mmg tahu la.. ). Ketika itu dia cukup bersemangat namun masih jauh untuk menjadi seorang hokage. Ini kerana tugas hokage bukan sahaja memimpin kampungnya malah turut melihat masa depa kampungnya. Kita dapat lihat hokage-hokage yang sebelumnya amat hebat bukan sahaja dari segi semangatnya sahaja tetapi juga kemahiran-kemahiran teknik ninja yang terulung. Malah mereka juga memiliki perwatakan yang baik dan sesuai dengan seorang pemimpin.


Di dalam cerita tersebut, melalui konteks kehidupan sebenar, aku dapat melihat ia bertitik tolak daripada tiga elemen penting iaitu IQ (intelligent) , EQ (emotion) dan SQ (spiritual). Ketiga-tiga komponen ini amat penting dalam membentuk manusia yang stabil dalam kehidupannya. Begitu juga dalam konteks kepimpinan. Setiap komponen ini memainkan peranan yang penting dalam mewujudkan suatu anjakan yang cukup mantap.


Sejarah telah membuktikan apabila salah satu elemen ini tidak diberi perhatian, ia akan menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan dan kemunduran. Sebagai contoh, dalam konteks kehidupan, sesorang yang hanya memiliki IQ yang tinggi sudah pasti seorang yang bijak namun belum tentu juga baik dalam aspek menguruskan emosi dan amanah dalam menguruskan kerja. Begitu juga orang yang hanya pandai menguruskan emosi, amanah belum tentu mampu menjadi pemimpin yang bijak.


Hari ini kita dapat melihat zionis yahudi dapat menguasai dunia dengan menguasai elemen IQ. Mereka dapat berfikir untuk menguatkan kekuatan mereka dalam segenap aspek sama ada kekuatan ekonomi mahupun ketenteraan. Kita sedia maklum siapakah yang menguasai kuasa besar dunia iaitu Amerika Syarikat, stesen penyiaran utama dunia BBC dan pentas Hollywood hari ini? Tidak lain adalah yahudi-yahudi yang berada di seluruh dunia. Mereka juga bijak mengatur strategi dalam memerangi orang islam di seluruh dunia sehingga setiap dosa yang dilakukan oleh yahudi ke atas umat islam kini hanya dipandang sepi oleh masyarakat islam sedunia. Namun mereka gagal dalam membentuk peribadi dan sikap yang mulia kerana hanya mementingkan penguasaan IQ.

Begitu juga dengan masyarakat asli di kawasan pendalaman. Mereka lebih mementingkan aspek sosial (SQ) sahaja tanpa seiring dengan IQ dan EQ. Kesannya adalah merek ketinggalan dalam pembangunan dan peningkatan taraf kehidupan dalam pelbagai aspek seperti aspek ekonomi, kebudayaan, pendidikan dan politik. Malah mereka selalu ditindas dan tertipu dalam tipudaya moden sama ada dari pihak asing mahupun pemerintah sendiri.

Justeru itu, umat islam hari ini mestilah menguasai ketiga-tiga elemen tersebut dalam menyusuri perjuangan yang masih panjang ini. Kemenangan islam pasti akan berlaku dan itulah janji-janji Allah. Namun jika umat islam masih dibelenggu dengan wabak cintakan dunia dek kerana gagal untuk memahami dan menguasai ketiga-tiga elemen ini, mana mungkin islam akan dimenangkan oleh Allah. Sekian, wassalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...