Saturday 12 June 2010

Cerita Dari Johor-Melaka: Masyarakat FELDA


Salam. Mie baru balik dari satu program. Jadi hari ni baru sempat nak update blog ni. Dalam post yang lepas mi dah janji untuk ceritakan pengalaman mi dalam percutian ke Johor dan Melaka Minggu lepas. Jadi dalam post ni mi cuba untuk ceritakan sedikit sebanyak pengalaman mi di sana.

Dalam perjalanan ke Johor, Mie banyak melalui kawasan ladang kepala sawit. Dalam kawasan ladang kelapa sawit sudah tentu akan ada kawasan penempatan Felda. Mie sering mendengar dan tentu sahabat yang lain juga mungkin mengetahui, terdapat banyak masalah sosial yang berlaku di kawasan Felda. Terdapat berita-berita tentang penagihan dadah, sumbang mahram, kecurian dan keruntuhan akhlak yang sering kita dengar. Timbul satu persoalan mengapa ini semua terjadi? Adakah benar semua berita itu?

Mie mempunyai beberapa orang kawan yang berasal dari masyarakat FELDA. FELDA mana tu biar Mie jela yang tahu. Mereka amat baik, tampak jauh dari masalah-masalah yang digembar gemburkan oleh masyarakat. Malah mereka amat bagus dalam melakukan kerja dan tugasan. Malah mereka juga boleh menjadi rakan yang baik, boleh dibawa berbincang, memahami dan meluahkan pendapat.

Namun ada suatu yang pada pemerhatian Mie, yang mungkin dapat menjawab mengapa masalah-masalah yang ditimbulkan itu berlaku. Pertama adalah kurangnya pemahaman agama dan pengamalan dalam kehidupan seharian. Konsep beragama yang dipegang amat sempit, malah untuk bercakap berkenaan hal-hal agama, mereka sering sahaja mengundur diri. Seolah-olah agama merupakan 'taboo' dalam kehidupan dan tidak boleh dibincangkan.

Inilah merupakan faktor utama, mengapa masyarakat FELDA yang 100% adalah orang melayu tidak dapat memahami konsep-konsep yang dalam Islam yang sebenarnya. Apabila ditimbulkan isu politik di masjid, hukum hudud dan pentadbiran islam contohnya, mereka tidak dapat memahami konsep dan definisi yang sebenar. Apabila tidak memahami perkara tersebut, mereka akan menolaknya kerana takut akan mengugat kehidupan mereka. Ditambah pula dengan provokasi dan maklumat yang salah serta sudah diputar belit oleh pihak yang tidak senang dengan islam, mereka akan mula mengamuk membabi buta tanpa memahaminya terlebih dahulu.

Kedua adalah kerana mereka tidak didedahkan dengan maklumat yang benar dan tepat. Kebanyakan masyarakat FELDA khususnya yang berada jauh dari kawasan yang lebih maju seperti bandar atau pekan hanya menerima maklumat dari surat khabar, televisyen dan radio yang dikawal oleh pihak pemerintah. Justeru itu apabila sesuatu perkara itu dilihat mengancam atau merugikan pihak pemerintah akan ditapis dan dibuang. Kebanyakan perkara diputar belit untuk mengelirukan pembaca dan pendengar. Malah sesuatu yang buruk akan dihias cantik untuk menutup keburukan yang ada.

Oleh yang demikian, peranan daie atau pendakwah amat diperlukan dalam usaha untuk menjernihkan kembali kekeruhan di dalam masyarakat FELDA. Program penerangan dan dakwah yang sistematik dan berhikmah hendaklah diselaras dengan berkesan serta memenuhi semua keperluan segenap lapisan masyarakat. Apabila kekusutan dalam mentafsir agama dan pengamalanya berterusan, insya allah segala masalah yang telah timbul dan mungkin akan timbul lagi akan dapat diselesaikan dan diatasi.

Pihak kerajaan sepatutnya memberi perhatian dalam pembinaan jati diri dan keutuhan agama dalam masyarakat yang berada di bawah salah satu agensinya. Bukan isu pemilikan tanah atau pembangunan prasarana dan binaan masjid atau surau yang menjadi isu di sini tetapi pengisian kerohanian dalam masyarakat itu sendiri. Masyarakat FELDA juga sepatutnya tidak disekat untuk mendapatkan sebarang maklumat dan informasi dari luar kawalan pihak kerajaan.

Parti-parti politik dan badan NGO juga perlu memainkan peranan yang lebih prograsif dalam mengisi kelompongan yang ditinggalkan oleh pihak berwajib dalam memberi kesedaran dan kepelbagaian sumber maklumat. Satu perancangan yang dirancang secara kolektif hendaklah difikirkan dan disepakati dalam usaha menyelamatkan masyarakat FELDA.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...