" Kau pergi main sana sorang-sorang. Sebab kau tak sekepala dengan kami!"
" Kalau nak bincang apa-apa, jangan ajak dia tu. Sebab dia lain sket dari kita,"
" Kau tutup mulut boleh tak? Kan senang kalau kau terima je setiap apa aku cakap!"
" Kau ni pelik lah!"
"Awak ni cam nak lawan hukum Allah je!"
"Apa yang kau cadang ni? mengarutlah!"
"Hujah kau ni tak boleh pakai la..Tak ikut Alquran n sunnah. Pakai logik akal je. Seolah-olah kau dah membelakangkan Alquran dan hukum Allah tao!"
" Tengok la dia tu. Asal cakap nak menang. Pastu mulalah sanggup nk benarkan sesuatu yg salah..yelah bila emosi diadukan ngn pejuangan.nak menang sangat!"
p/s: Korang pernah tak dapat salah satu dari pernyataan di atas? Aku dah dapat semua. Hehe..
Lain dari kebiasaan. Seolah-olah menjadi pantang larang, tabo dalam institusi masyarakat, jemaah, pertubuhan, organisasi dan kumpulan. Sama ada kita sedar atau tidak, ia tetap berlaku. Dan yang paling pasti, orang yang mengalaminya akan sentiasa sedar, tahu dan faham ia pernah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku.
Persoalannya, mengapa ia berlaku?
Lain dari kebiasaan atau dengan kata mudahnya adalah perbezaan. Perbezaan merupakan suatu yang pasti dan tidak dapat dielakkan dek kerana perbezaan fikrah, pemahaman, tahap ilmu, iman, amal, taqwa, pandangan, pemikiran, keadaan, budaya dan sbgnya. Perbezaan yang disebut ini merupakan perbezaan yang dapat dilihat dengan mata kasar namun terdapat satu lagi perbezaan yang menjadikan setiap manusia berbeza, iaitu hidayah Allah. Hidayah Allah merupakan suatu yang subjektif dan bukan dalam lingkungan akal dan pemikiran kita. Ia boleh datang dan pergi tanpa kita dapat jangka. Kita dapat melihat ramai yang sembahyang tungang tunggek tapi seinci hidayah pun Allah tak bagi. Adakala kita dapat lihat seorang yang cukup rosak, teruk dan kejam malah seorang kafir tiba-tiba mendapat hidayah dari Allah. Walhal dari mata kasar kita, mana mungkin hidayah dapat sampai kepadanya dek kerana dosa dan kekufurannya? wallahua'lam..
Apabila penerimaan hidayah ini berbeza-beza, inilah yang menjadi faktor utama wujudnya perbezaan. ilmu yang ada akan difahami dan dihayati berdasarkan hidayah yang Allah berikan kepada kita. Begitu juga dalam kita mendifinisikan keadaan, fikrah, iman, taqwa dan sebagainya. Namun sudah menjadi sebahagian dalam kalangan manusia, perbezaan dipandang jijik, kotor, biadap dan menyeleweng. Apabila timbul sahaja sesuatu yang asing, berbeza dan lain daripada majoriti, ia seolah-olah menjadi suatu dosa yang maha besar, suatu kesilapan yang tidak akan dimaafkan sampai bila-bila dan wajib dihukum! Walhal perbezaan inilah yang menjadi garis antara mana yang benar, mana yang salah, mana dosa, mana pahala, mana bahaya, mana selamat, mana kejayaan, mana kegagalan dan mana cahaya dan mana kegelapan.
Dalam sesuatu organisasi, perbezaan sering berlaku sama ada dalam memberi dan menerima pendapat, berhujah, cadangan dan penerimaan terhadap sesuatu. Itu memang merupakan suatu fitrah dan mahu atau tidak, akan memberi kesan terhadap organisasi tersebut. Perbezaan ini lahir daripada pemahaman, ilmu dan pemikiran yang berbeza namun berkongsi satu matlamat yang sama. Dan selalunya yang berbeza pendapat itu akan menjadi kumpulan minoriti dan sering kali diketepikan. Mereka akan dipandang sepi, ditohmah dengan perkara negatif dan bermasalah. Malah ada juga yang dikenakan tindakan, hukuman dan ditarik hak-hak yang sepatutnya dinikmati bersama.
Keadaan ini wujud akibat daripada sikap dan tahap pemikiran yang cukup sempit dan membinasakan. Ramai beranggapan, perbezaan itu merupakan suatu yang negatif dan perlu dihindari. Dengan itu mereka mudah menghukum dan membuat spekulasi negatif. Ramai juga yang mengambil tindakan sendiri sehingga bertindak diluar batasan dan bidang kuasa. Hingga akhirnya, lahirlah satu golongan yang secara langsung menolak sebarang perbezaan, diktator. Sesiapa yang berbeza dengannya dianggap salah dan perlu dihukum atas nama pengkhianat. Kata-katanya seolah-olah wahyu dan perbuatannya sentiasa maksum. Cukup sesat dan menyesatkan kerana setiap manusia pasti akan ada positif dan negatifnya.
Kita perlu dan wajib faham, perbezaan itu pasti akan berlaku. Oleh itu, sebagai makhluk yang sentiasa berinteraksi antara satu sama lain dan hidup dalam sosial, kita mestilah tahu dan faham, bagaimana untuk mengendalikan suatu perbezaan.
Kenal Pasti Perbezaan
Pertama, kita mestilah mengenalpasti jenis-jenis perbezaan yang berlaku. Antara jenis-jenis perbezaan yang sering berlaku adalah perbezaan dari segi pendapat, cadangan, idea, hujah, tindakan dan sebagainya. Setelah itu, kenalpasti skop perbezaan tersebut seperti melibatkan hukum-hukum agama, undang-undang, adat, fakta, rujukan dan sebagainya. Langkah ini penting dalam kita menguruskan perbezaan yang timbul kerana setiap perbezaan itu menuntut kita menggunakan kaedah dan pendekatan yang berbeza.
Pilih Pendekatan Dan Kaedah
Setelah kita berjaya mengenal pasti dan memahami perbezaan tersebut, seterusnya kita hendaklah memilih pendekatan dan kaedah yang sesuai untuk digunakan dalam menangani perbezaan yang timbul. pendekatan dan kaedah tersebut mestilah selari dengan syarak, undang-undang, adat, kemampuan dan tahap keberkesanan supaya pendekatan yang diambil sesuai dan seboleh-bolehnya tidak menimbulkan konflik khususnya perkara yang masih samar-samar, dalam perbahasan, tiada keputusan dan masih diperingkat kajian. Langkah ini amat penting kerana jika kita tersilap membuat pilihan, besar kemungkinan kita tidak menguruskan perbezaan itu dengan betul.
Melaksanakan Pendekatan Dan Kaedah
Dalam kita melaksanakan pendekatan atau kaedah, perkara yang perlu dijaga dan diberi perhatian adalah bagaimana untuk membuatkan semua pihak termasuk diri sendiri, pihak yang bebeza dan penonton (pihak ketiga) merasa selesa dan tidak menyinggung mana-mana pihak. Pendekatan atau kaedah yang telah dipilih hendaklah dilaksanakan sesuai dengan masa, keadaan dan melibatkan semua pihak yang terlibat. Ini membolehkan semua pihak memahami dan berfikir dengan rasional.
Menilai Kesan
Setelah kita berjaya melaksanakan pendekatan dan kaedah yang telah dipilih, kita mestilah menilai setiap kesan yang timbul di semua pihak. Ini membolehkan kita mengesan sebarang perubahan sama ada perubahan positif atau negatif.
Oleh itu, kita mestilah sentiasa berfikir dengan rasional dan elakkan dipengaruhi oleh emosi negatif. Sekian, wasalam..
p/s: ini hanyalah catatan hasil dari pengalaman dan ilmu yang ada pada saya. Segala kelemahan dan kekurangan amatlah dikesali.
" Kalau nak bincang apa-apa, jangan ajak dia tu. Sebab dia lain sket dari kita,"
" Kau tutup mulut boleh tak? Kan senang kalau kau terima je setiap apa aku cakap!"
" Kau ni pelik lah!"
"Awak ni cam nak lawan hukum Allah je!"
"Apa yang kau cadang ni? mengarutlah!"
"Hujah kau ni tak boleh pakai la..Tak ikut Alquran n sunnah. Pakai logik akal je. Seolah-olah kau dah membelakangkan Alquran dan hukum Allah tao!"
" Tengok la dia tu. Asal cakap nak menang. Pastu mulalah sanggup nk benarkan sesuatu yg salah..yelah bila emosi diadukan ngn pejuangan.nak menang sangat!"
p/s: Korang pernah tak dapat salah satu dari pernyataan di atas? Aku dah dapat semua. Hehe..
Lain dari kebiasaan. Seolah-olah menjadi pantang larang, tabo dalam institusi masyarakat, jemaah, pertubuhan, organisasi dan kumpulan. Sama ada kita sedar atau tidak, ia tetap berlaku. Dan yang paling pasti, orang yang mengalaminya akan sentiasa sedar, tahu dan faham ia pernah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku.
Persoalannya, mengapa ia berlaku?
Lain dari kebiasaan atau dengan kata mudahnya adalah perbezaan. Perbezaan merupakan suatu yang pasti dan tidak dapat dielakkan dek kerana perbezaan fikrah, pemahaman, tahap ilmu, iman, amal, taqwa, pandangan, pemikiran, keadaan, budaya dan sbgnya. Perbezaan yang disebut ini merupakan perbezaan yang dapat dilihat dengan mata kasar namun terdapat satu lagi perbezaan yang menjadikan setiap manusia berbeza, iaitu hidayah Allah. Hidayah Allah merupakan suatu yang subjektif dan bukan dalam lingkungan akal dan pemikiran kita. Ia boleh datang dan pergi tanpa kita dapat jangka. Kita dapat melihat ramai yang sembahyang tungang tunggek tapi seinci hidayah pun Allah tak bagi. Adakala kita dapat lihat seorang yang cukup rosak, teruk dan kejam malah seorang kafir tiba-tiba mendapat hidayah dari Allah. Walhal dari mata kasar kita, mana mungkin hidayah dapat sampai kepadanya dek kerana dosa dan kekufurannya? wallahua'lam..
Apabila penerimaan hidayah ini berbeza-beza, inilah yang menjadi faktor utama wujudnya perbezaan. ilmu yang ada akan difahami dan dihayati berdasarkan hidayah yang Allah berikan kepada kita. Begitu juga dalam kita mendifinisikan keadaan, fikrah, iman, taqwa dan sebagainya. Namun sudah menjadi sebahagian dalam kalangan manusia, perbezaan dipandang jijik, kotor, biadap dan menyeleweng. Apabila timbul sahaja sesuatu yang asing, berbeza dan lain daripada majoriti, ia seolah-olah menjadi suatu dosa yang maha besar, suatu kesilapan yang tidak akan dimaafkan sampai bila-bila dan wajib dihukum! Walhal perbezaan inilah yang menjadi garis antara mana yang benar, mana yang salah, mana dosa, mana pahala, mana bahaya, mana selamat, mana kejayaan, mana kegagalan dan mana cahaya dan mana kegelapan.
Dalam sesuatu organisasi, perbezaan sering berlaku sama ada dalam memberi dan menerima pendapat, berhujah, cadangan dan penerimaan terhadap sesuatu. Itu memang merupakan suatu fitrah dan mahu atau tidak, akan memberi kesan terhadap organisasi tersebut. Perbezaan ini lahir daripada pemahaman, ilmu dan pemikiran yang berbeza namun berkongsi satu matlamat yang sama. Dan selalunya yang berbeza pendapat itu akan menjadi kumpulan minoriti dan sering kali diketepikan. Mereka akan dipandang sepi, ditohmah dengan perkara negatif dan bermasalah. Malah ada juga yang dikenakan tindakan, hukuman dan ditarik hak-hak yang sepatutnya dinikmati bersama.
Keadaan ini wujud akibat daripada sikap dan tahap pemikiran yang cukup sempit dan membinasakan. Ramai beranggapan, perbezaan itu merupakan suatu yang negatif dan perlu dihindari. Dengan itu mereka mudah menghukum dan membuat spekulasi negatif. Ramai juga yang mengambil tindakan sendiri sehingga bertindak diluar batasan dan bidang kuasa. Hingga akhirnya, lahirlah satu golongan yang secara langsung menolak sebarang perbezaan, diktator. Sesiapa yang berbeza dengannya dianggap salah dan perlu dihukum atas nama pengkhianat. Kata-katanya seolah-olah wahyu dan perbuatannya sentiasa maksum. Cukup sesat dan menyesatkan kerana setiap manusia pasti akan ada positif dan negatifnya.
Kita perlu dan wajib faham, perbezaan itu pasti akan berlaku. Oleh itu, sebagai makhluk yang sentiasa berinteraksi antara satu sama lain dan hidup dalam sosial, kita mestilah tahu dan faham, bagaimana untuk mengendalikan suatu perbezaan.
Kenal Pasti Perbezaan
Pertama, kita mestilah mengenalpasti jenis-jenis perbezaan yang berlaku. Antara jenis-jenis perbezaan yang sering berlaku adalah perbezaan dari segi pendapat, cadangan, idea, hujah, tindakan dan sebagainya. Setelah itu, kenalpasti skop perbezaan tersebut seperti melibatkan hukum-hukum agama, undang-undang, adat, fakta, rujukan dan sebagainya. Langkah ini penting dalam kita menguruskan perbezaan yang timbul kerana setiap perbezaan itu menuntut kita menggunakan kaedah dan pendekatan yang berbeza.
Pilih Pendekatan Dan Kaedah
Setelah kita berjaya mengenal pasti dan memahami perbezaan tersebut, seterusnya kita hendaklah memilih pendekatan dan kaedah yang sesuai untuk digunakan dalam menangani perbezaan yang timbul. pendekatan dan kaedah tersebut mestilah selari dengan syarak, undang-undang, adat, kemampuan dan tahap keberkesanan supaya pendekatan yang diambil sesuai dan seboleh-bolehnya tidak menimbulkan konflik khususnya perkara yang masih samar-samar, dalam perbahasan, tiada keputusan dan masih diperingkat kajian. Langkah ini amat penting kerana jika kita tersilap membuat pilihan, besar kemungkinan kita tidak menguruskan perbezaan itu dengan betul.
Melaksanakan Pendekatan Dan Kaedah
Dalam kita melaksanakan pendekatan atau kaedah, perkara yang perlu dijaga dan diberi perhatian adalah bagaimana untuk membuatkan semua pihak termasuk diri sendiri, pihak yang bebeza dan penonton (pihak ketiga) merasa selesa dan tidak menyinggung mana-mana pihak. Pendekatan atau kaedah yang telah dipilih hendaklah dilaksanakan sesuai dengan masa, keadaan dan melibatkan semua pihak yang terlibat. Ini membolehkan semua pihak memahami dan berfikir dengan rasional.
Menilai Kesan
Setelah kita berjaya melaksanakan pendekatan dan kaedah yang telah dipilih, kita mestilah menilai setiap kesan yang timbul di semua pihak. Ini membolehkan kita mengesan sebarang perubahan sama ada perubahan positif atau negatif.
Oleh itu, kita mestilah sentiasa berfikir dengan rasional dan elakkan dipengaruhi oleh emosi negatif. Sekian, wasalam..
p/s: ini hanyalah catatan hasil dari pengalaman dan ilmu yang ada pada saya. Segala kelemahan dan kekurangan amatlah dikesali.
No comments:
Post a Comment