Tuesday 21 December 2010

ZoOM In: Kembara Thailand-Kemboja 2010 part 1

Salam.. Alhamdullillah, Mie selamat tiba setelah seminggu berada di dua negara Asean, Thailand dan Kemboja bersama dengan keluarga dan juga saudara-saudara Mie. Masih penat untuk berceloteh panjang so lets these photo's voice out.. (^_^) 
  

 Hentian pertama di Thailand. Menyajikan masakan melayu ala thai.. Mie pekena belut masak lemak.. Best tul..hehe..
 


 Stesen minyak di Thailand.. Sepanjang perjalanan, kebanyakan stesen minyak mempunyai kemudahan ATM, tandas, kedai 24jam dan juga kedai makan. Ada juga disediakan bilik-bilik kecil untuk disewa. Di sesetengahnya terdapat tempat solat dan tempat mengambil wuduk khususnya di sebelah selatan thai.. Apa yang paling menarik adalah tahap kebersihan yang cukup tinggi. Bayangkan tandas stesen minyak yang FREE pun dah setaraf dengan tandas RM 2 di Malaysia..
 
 Melalui lebuhraya bertingkat di Bangkok yang hanya mempunyai dua buah tol. Mie rasa kalau kat Malaysia, RM 30 tak cukup untuk duit tol tapi kat sini tak sampai pun RM 10.. Jalanrayanya juga lebih baik berbanding di Malaysia kerana lebih selamat dan kurang selekoh. Lebuhraya pula dari Sungai Golok ke Bangkok lansung tiada tol dan mempunyai dua lorong untuk setiap hala. Sistem yang sangat berkesan dalam menangani kemalangan maut dan boleh dicontohi oleh Malaysia.
 
 Ladang pembalakan yang mirip dengan sistem pembalakan di negara eropah. Pokok tidak ditebang di dalam hutan tetapi ditanam seperti sebuah ladang yang sangat luas. Kat Malaysia setakat ni Mie tak jumpa lagi. Bukit gondol banyak lah..huhu
 
 

 
Ni kawasan bebas cukai kat sempadan Thailand-Kemboja. Ramai rakyat Kemboja bekerja kat sini. Pelbagai barangan seperti beg tangan, baju, kasut, buah-buahan, malah senjata api pun ada.. Tapi yang paling best semuanya murah-murah je.. Bayangkan kasut kalau Mie beli kat Malaysia, harganya RM45, kat sini Mie dapat RM 24 je.. Mak Mie lak borong beg tangan sampai 5 buah, dah harganya RM50/ 3buah..huhu memang best..
 


 Ni kenderaan berat rasmi pekerja kat sana. Sangat kesian Mie tengok.. Betapa susah untuk mendapat sesuap rezeki..huhu
 


 


Masjid Terisik Di Pattani, Thailand. Antara masjid tertua di Asia Tenggara. Masih lagi digunakan sehingga kini..

Nilah sedikit sebanyak yang dapat Mie zoom in. Cerita panjang lagi, insya Allah lepas nih..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...