Wednesday, 27 April 2011
Tuesday, 26 April 2011
The Arrivals Series..
Assalam... Pekabo teman-teman? Harapnya sihat semuanya.. Hari ni Mie Nak share satu siri dokumentari "The Arrivals' yang telah dihasilkan oleh beberapa anak muda islam. Dokumentari 40 episod ini mendedahkan bagaimana pengikut-pengikut Dajjal sedang mengawal dunia dan memanipulasi setiap manusia yang hidup. Nak tahu lebih lanjut? Selamat meneroka... KLIK DI SINI
Friday, 22 April 2011
Agenda-Agenda Sekuralis Menentang Kebangkitan Islam.
Pandangan hidup yang mempersetankan (mengkesampingkan) agama dan menganggap agama sebagai suatu halangan ke arah mencapai tahap kemodenan dan kemajuan madani memang wujud dalam masyarakat moden sekarang. Walhal menurut para pengkaji sejarah, bangsa primitif sekalipun yang telah membina berpuluh-puluh tamadun purba rata-rata menjadikan agama sebagai asas tamadun mereka.
Malangnya dewasa ini masih terdapat ‘spesis’ manusia zaman moden yang melihat agama sebagai beban dan tidak relevan dengan kehidupan manusia. Mereka melihat agama sebagai sumber perpecahan dan pertentangan. Kehidupan ini menurut mereka tidak ada kaitannya dengan Tuhan dan Tuhan tidak boleh dibabitkan dalam kehidupan manusia samada untuk mengatur negara, kepimpinan politik dan pengagihan kekayaan atau pelaksanaan undang-undang. Pembabitan Tuhan hanya akan menyusahkan manusia. Dalam politik, Tuhan tidak ada. Kalau adapun Tuhan harus dihalang dari terlibat atau masuk campur dalam urusan kenegaraan manusia.
Nilai-nilai halal haram, baik buruk Tuhan hanya membawa musibah dan pergaduhan kaum. Nilai-nilai itu adalah nilai kuno dan kolot. Manusia mesti mengharamkan Tuhan dari terlibat atau dilibatkan. Tuhan bukan soal pokok, yang penting ialah perpaduan, kesejahteraan ekonomi, kesenangan hidup dan lain-lain. Tuhan perlu dihalang dari menguasai mana-mana bidang hidup kecuali dalam hubungan ibadat
khusus yang terhad.
Sebenarnya fahaman sekularisme menganjurkan agar umat Islam berpegang kepada suatu prinsip dan nilai baru yang berasaskan skeptisisme terhadap semua bentuk pengetahuan objektif. Skeptisisme atau keraguan terhadap kebenaran juga merupakan asas yang mencorakkan budaya dan pemikiran golongan sekularis. Akibat langsung dari minda skeptik ini, sekularis melihat agama bersama kitabnya tidak lebih dari suatu bentuk naratif besar (grand-narrative) yang tandus sifat kekudusannya dan dapat dipersendakan dalam permainan bahasa dan imaginasi kreatif yang mencampuradukkan realiti dan fantasi. Persoalan kebenaran dan kebolehan untuk bersikap objektif akan diketepikan sebagai suatu yang mustahil untuk dicapai.
Golongan sekularis telah menggantikan prinsip-prinsip kebenaran dengan beberapa prinsip baru, di antaranya prinsip ketiadaan suatu yang benar (no truth), kehampaan, realiti (no reality), kegersangan makna (no meaning), kepelbagaian (multiplicities), kesamarataan (equal representation) dan keraguan yang menyeluruh (total doubt). Apa yang lebih menyedihkan lagi ialah apabila prinsip ini meminggirkan nilai ketuhanan dan menggantikannya dengan sesuatu bentuk pergantungan mutlak kepada rasional. Tegasnya ta’ akul rasional dijadikan sebagai pusat gravitinya.
Akibat prinsip-prinsip di atas mula bertapak kukuh dalam pemikir-pemikir sekularisme dan pendokongnya, mereka terus melangkah untuk memastikan prinsip-prinsip ini tidak akan mendapat saingan atau ancaman. Justeru menyedari Islam sebagai satu-satunya agama yang mampu mengancam mereka, maka tindakan untuk
membunuh prinsip-prinsip, sistem-sistem dan manifestasi-manifestasi Islam dilakukan dengan aktifnya oleh golongan ini. Mana-mana ruang yang digunakan oleh pendokong-pendokong Islam untuk menampilkan wawasan Islam akan dihancurkan.
Akibat prinsip-prinsip di atas mula bertapak kukuh dalam pemikir-pemikir sekularisme dan pendokongnya, mereka terus melangkah untuk memastikan prinsip-prinsip ini tidak akan mendapat saingan atau ancaman. Justeru menyedari Islam sebagai satu-satunya agama yang mampu mengancam mereka, maka tindakan untuk
membunuh prinsip-prinsip, sistem-sistem dan manifestasi-manifestasi Islam dilakukan dengan aktifnya oleh golongan ini. Mana-mana ruang yang digunakan oleh pendokong-pendokong Islam untuk menampilkan wawasan Islam akan dihancurkan.
Golongan pejuang kebenaran Islam akan dilabelkan dengan label-label yang jahat lagi hina. Lalu timbullah tuduhan-tuduhan bahawa golongan pejuang Islam dianggap ekstrimis dan ganas. Tidak cukup dengan itu, golongan sekularis akan sentiasa menakut-nakutkan rakyat dan sesiapa sahaja yang mahukan kebenaran Islam. Kononnya manusia dan dunia ini akan musnah jika golongan pejuang kebenaran Islam diberi peluang untuk mentadbir dan memerintah dunia.
Suatu yang lebih menarik lagi golongan sekularis telah juga mewujudkan institusi-institusi dan aliranaliran
gerakan yang menentang perjuangan Islam. Institusi-institusi ini akan terus menerus berperanan untuk meliberalkan pemikiran umat Islam dan menggantikannya dengan suatu pandangan hidup (world view) yang berimejkan sekularisme.
Antara agenda sekularis yang berjaya dilaksanakan dalam masyarakat umat Islam
ialah seperti berikut:
~ Memburuk-burukkan wawasan Islam
gerakan yang menentang perjuangan Islam. Institusi-institusi ini akan terus menerus berperanan untuk meliberalkan pemikiran umat Islam dan menggantikannya dengan suatu pandangan hidup (world view) yang berimejkan sekularisme.
Antara agenda sekularis yang berjaya dilaksanakan dalam masyarakat umat Islam
ialah seperti berikut:
~ Memburuk-burukkan wawasan Islam
~ Menakut-nakutkan kerajaan dan rakyat terhadap Islam dan gerakan Islam
~ Menggilap imej aliran dan gerakan yang menentang Islam
~ Menilai gerakan Islam dengan pengalaman sejarah dan epistemologi Barat
~ Mengajukan beberapa strategi penting kepada kerajaan sekular negara-negara Islam untuk membendung dan melemahkan kebangkitan Islam dari sudut politik
~ Membantu kerajaan sekular dari sudut ekonomi agar ia memiliki keabsahan di mata rakyat untuk terus berkuasa.
~ Memusnahkan secara langsung atau tidak langsung kekuatan Islam yang mungkin akan muncul sebagai negara Islam samada di rantau Balkan maupun di tempat-tempat lain di dunia.
Menyedari bahaya ‘octopus’ sekularisme yang begitu bercapah dan sulit maka usaha untuk menghadapinya juga haruslah berbagai bentuk dan menyeluruh. Gerakan yang menghalang proses sekularisme mestilah merangkumi aspek pendidikan, sosio budaya, politik, ekonomi, pentadbiran, undang-undang dan lain-lain .
Sumber:
MEMBINA KEKUATAN UMAT
MENANGKIS SEKULARISME1
Oleh :
Haji Abd. Ghani Samsudin
Yang Dipertua
Persatuan Ulama’ Malaysia
MENANGKIS SEKULARISME1
Oleh :
Haji Abd. Ghani Samsudin
Yang Dipertua
Persatuan Ulama’ Malaysia
Monday, 18 April 2011
Kisah Unta Dalam Al-Qur'an
Camels are mentioned many times in the Qur'an and in the Sunnah of our beloved prophet Mohammad (sallah Allahu Alaihe wa Sallam).
Have you heard the story of the camel of the Prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) when he arrived at Madinah?
On the first journey to Madinah, Abu Bakr, the prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) best companion, wanted to give his camel as a gift to the Prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) but the prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) insisted that he should buy it from Abu Bakr.
The camel was named Qaswa' and when the Prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) reached Madinah everyone wanted the Prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) to stay at their home. However, the prophet (sallah Allahu Alaihe wa Sallam) kept on saying to the people who were trying to grab the camel and get it to stop at their home: “Leave her. Allah has told the Camel where to stop.” When Qaswa’ finally arrived to where Allah wanted it to stop, the camel knelt down and that is where the Prophet’s home was built.
Camels are also mentioned in the Quran. Look in Sura Al-A’raf (7:40). There Allah speaks of those people who reject His signs and are proud and He says that they will not enter the Garden until the camel can pass through the eye of the needle. If you picture a camel and the eye of a needle you know that a camel will never be able to go through it. That means that there will never be a chance for those people who don’t believe in Allah and to go into Paradise. May Allah keep us to the straight path and not be like those people and may He allow us to enter Paradise. Amin.
There are more than that on camels in the Quran. There is also the Camel that was sent to the people of ‘Ad. But we will talk about this story in another time because it is such a beautiful story that we need a lot of writing for. Now… there are two types of Camels:
Dromedary Camels (Arabian Camel): they have one hump
Bactrian Camel: they have two humps.
Baby camels, on the other hand, don't have humps, they grow as they get older. Do you know what the humps are for? They are stores of flesh and fat so when there is no food the camel has this store as spare. A camel can survive without water for several days. Camels have thick pads on their feet and on the joints of their legs and on their chest. They need these to be able to bear the heat of the desert sand when they are walking and kneeling down. It has long eyelashes to keep the flying sand out of its eyes and it can close its nostrils to keep sand out too.
The flesh of the camel can be eaten and the female's milk can be drunk. Camels have long hair which they shed every summer and this is sometimes used to make fine paint brushes, ropes or a light, warm cloth. And of course they're used for carrying loads and even people. They can carry as much as 454 kg, that’s the same as 450 bags of sugar!
Wow… Camels are so amazing… SubhanaAllah. Every creature that Allah has created is different. Each one is unique…. Each one is beautiful in its own way. When you look at just one of this creation… the camel for example…. You can see so much amazing things… and what we should say is.. SubhanaAllah who created it. You know.. Even that Camel… that simple creature that can’t think…. That camel thanks Allah all the time. When it drinks.. it says Alhamdulillah. When it eats.. it says Alhamdulillah…. All creatures are Muslim…. They all believe in Allah and they worship Him so much… they are sometimes are better than us in their worship! SubhanaAllah.
Wednesday, 6 April 2011
GUNDAH GULANA SI HATI....
GUNDAH GULANA SI HATI,
BILA PERSOALAN LEBIH BANYAK DARI JAWAPAN,
BILA ANDAIAN LEBIH SEDIKIT DARI JAWAPAN,
BILA YANG TERAWAN DI FIKIRAN LEBIH BANYAK,
DARI YANG MENDARAT DI LANDASAN JAWAPAN..
DI MANA PERLU KU CARI JAWAPANNYA?
DI MANA PERLU KU CARI APA ERTINYA?
DI MANA PERLU KU CARI APA TERSURATNYA?
DI MANA PERLU KU CARI APA TERSIRATNYA?
DAN BILA JAWAPAN PERSOALANMU TELAH KETEMU,
MAMPUKAH KAU HADAPINYA?
MAMPUKAH KAU SENYUM LAGI?
MAMPUKAH KAU LARI LAGI?
MAMPUKAH KAU,
MENCARI PENAWAR LAGI?
AKU TAHU GUNDAH GULANA DIKAU SI HATI,
BILA MENCARI SEGALANYA.
MENGAPA PERSOALAN ITU WUJUD?
MENGAPA ANDAIAN ITU WUJUD?
MENGAPA JAWAPAN ITU AKAN WUJUD?
WAHAI HATI BERTENANGLAH...
AKU SENDIRI TIDAK MENGERTI,
KERNA AKU BUKAN APA-APA..
HANYA SEKADAR PENUNGGU,
MENUNGGU SERIBU PERSOALAN,
DIJAWAB DENGAN JUTAAN JAWAPAN...
SOAL AKU MAMPU ATAU SEBALIKNYA,
TERSERAH PADA TUHAN...
KU POHON KEKUATAN DAN PEDOMAN...
PASRAH DALAM MENGHARAPKAN,
KEREDHAAN...
Friday, 1 April 2011
Petrol RON 97 Naik Lagi!!!
Bermula tengah malam ini, petrol RON 97 dijual dengan harga baru pada RM2.70 seliter, kata Timbalan Presiden Persatuan Penjual Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) Datuk Zulkifli Mokti.
Kenaikan itu bagaimanapun tidak melibatkan RON 95 dan bahan api lain di negara ini.
Zulkifli berkata peningkatan sebanyak 20 sen itu berikutan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia kepada US$114 setong minggu ini berbanding US$105 minggu lalu.
"Kenaikan harga minyak mentah itu berikutan krisis di Timur Tengah," katanya ketika dihubungi.
Zulkifli juga berkata harga minyak mentah dijangka terus meningkat berikutan situasi di Asia Barat itu yang mungkin berterusan.
Pada 31 Januari lalu, harga RON 97 yang diapungkan mengikut harga pasaran semasa meningkat 10 sen kepada RM2.50 seliter.
Kenaikan itu bagaimanapun tidak melibatkan RON 95 dan bahan api lain di negara ini.
Zulkifli berkata peningkatan sebanyak 20 sen itu berikutan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia kepada US$114 setong minggu ini berbanding US$105 minggu lalu.
"Kenaikan harga minyak mentah itu berikutan krisis di Timur Tengah," katanya ketika dihubungi.
Zulkifli juga berkata harga minyak mentah dijangka terus meningkat berikutan situasi di Asia Barat itu yang mungkin berterusan.
Pada 31 Januari lalu, harga RON 97 yang diapungkan mengikut harga pasaran semasa meningkat 10 sen kepada RM2.50 seliter.
Ini kali kelima harga petrol gred RON97 dinaikkan sejak harganya diapungkan dan adalah kenaikan kedua tahun ini sejak 31 Januari lalu.
Petrol gred ini lazimnya digunakan oleh kenderaan yang memerlukan prestasi yang tinggi
Petrol gred ini lazimnya digunakan oleh kenderaan yang memerlukan prestasi yang tinggi
Sumber: http://www.malaysiakini.com